De gemeente Den Haag heeft onlangs het contract voor vrijstaande reclamepanelen (2 tot 6 m²) definitief gegund aan Buitenreclame-exploitant JCDecaux. Dit heeft de gemeente na een aanbestedingsprocedure bevestigd aan JCDecaux. De overeenkomst biedt ruimschoots plaats voor digitale schermen en zorgt ervoor dat het digitale Mupi-netwerk Métropole zich straks uitstrekt over Amsterdam, Rotterdam, Utrecht én Den Haag: de top 4 grootste steden van Nederland. De implementatie van de nieuwe objecten start in de loop van dit jaar.
 
JCDecaux zet in de Hofstad de digitalisering van het medium Buitenreclame voort met onder meer kwalitatief zeer hoogwaardige 4K lcd-schermen van 86 inch en levert daarbij diverse moderne publieke diensten met betrekking tot interactiviteit en connectiviteit. Met name in het winkelgebied in het centrum wordt het Buitenreclame-aanbod enorm vergroot, maar ook in de rest van de stad creëert JCDecaux voldoende zichtbaarheid met Mupi’s op strategische high-traffic-locaties.
  

Het ruime digitale aanbod biedt veel mogelijkheden voor de inzet van targeted content: actuele, contextgerelateerde en op een specifiek publiekgerichte boodschappen, op basis van (big) data en daaraan gekoppelde voorwaarden of condities. Door verschillende technieken te combineren en gebruik te maken van open datasets of zelf vergaarde informatie is het mogelijk razendsnel in te spelen op alle denkbare omstandigheden, zoals tijd, temperatuur, weer, locatie, drukte, doelgroepen, verkeersinformatie en live evenementen. De getoonde boodschappen worden hierdoor nog relevanter en sluiten beter aan bij de actuele belevingswereld van passanten. 
 
Als aanvullende dienst in de publieke leefruimte levert JCDecaux diverse moderne faciliteiten met betrekking tot interactiviteit en connectiviteit. Zo introduceert het bedrijf rond alle digitale objecten in een straal van 30 meter gratis wifi-hotspots en plaatst het in zowel analoge als digitale objecten beacons ter ondersteuning van Smart City Apps. Dergelijke apps zijn praktische mobiele applicaties die gebruikers ondersteunen bij bijvoorbeeld het plannen van routes of het vinden van achtergrondinformatie over de omgeving.
 
Verder kunnen voorbijgangers op bepaalde digitale schermen een stadsplattegrond oproepen met een touch button en is naast reclame ook infotainment te zien, zoals lokaal nieuws, het weerbericht en omgevingsinfo. Aanvullend installeert JCDecaux op enkele drukke centrumlocaties Mupi’s met een live touch screen van zo’n 35 inch, met daarop vrij toegankelijke reizigersapps, zoals die van HTM, 9292 en Google Maps.
 
Met de voortzetting van ons Mupi-contract in Den Haag verstevigen wij onze dominante positie in het commercieel belangrijke Randstadgebied. Wij zijn er trots op dat we met onze interactieve producten en diensten een bijdrage leveren aan de kwaliteitsbeleving van de Haagse openbare ruimte. Het partnerschap tussen JCDecaux en Den Haag gaat terug tot 1989 en we zijn verheugd dat de stad opnieuw haar vertrouwen in ons uitspreekt. JCDecaux breidt met deze nieuwe overeenkomst zijn digitale portfolio verder uit en biedt straks als enige exploitant zowel analoge als digitale zichtbaarheid op straat in de vier grootste steden van Nederland, hetgeen past bij de internationale ambitie om in 2020 in de top 5 van digitale mediabedrijven te staan. René WitzelAlgemeen Directeur JCDecaux Nederland