Het gaat goed met de Bijenkorf. Veel vestigingen hebben een vernieuwde premium uitstraling, klanten weten de zaak zowel online als offline steeds meer te vinden en het eerste half jaar noteerde het een omzetstijging van dubbele cijfers. Opvallend daarbij: de Bijenkorf gooide het qua marketing in 2017 over een andere boeg en zette daarbij vol in op Buitenreclame bij JCDecaux. “Dat pakt erg positief uit”, stelt Marjolijn Meynen, Directeur Marketing & Communicatie van de Bijenkorf.
 
Buitenreclame bij JCDecaux is een bijna wekelijks terugkerend mediumtype in de marketing van het warenhuis. Met de inzet van zowel reguliere affiches als digitale uitingen en een Total View Tram die een half jaar door de hoofdstad rijdt, kun je stellen dat de Bijenkorf zich sterk profileert op straat. “Ik ben van mening dat je als merk aanwezig moet zijn in het straatbeeld”, licht Meynen haar keuze toe. “En voor mode geldt dat zeker! We hebben dit jaar bewust de keuze gemaakt om met iedere nieuwe campagne ook duidelijk op straat zichtbaar te zijn. Ik zie Buitenreclame als een verlengstuk van onze etalages, die we enkele keren per jaar verwisselen. Met onze etalages laten we zien wat we te bieden hebben en nodigen we mensen uit de winkel te bezoeken. Dat doen we ook met Buitenreclame.”
 

Steeds meer klanten weten de Bijenkorf te vinden en zij besteden daar gemiddeld ook nog eens meer. Meynen ziet daarin een invloed van Buitenreclame. “Voorop staat dat we hebben geïnvesteerd in de uitstraling van onze panden en mensen een premium winkelervaring en een onderscheidend merkenaanbod bieden. Maar tegelijkertijd hebben we dit jaar een switch gemaakt in onze mediastrategie, met een prominente rol voor Buitenreclame. Én we zien nu een omzetstijging. Ik ben van mening dat het een zeker met het ander te maken heeft; ik zie zeker een verband.”
 
In diverse steden heeft JCDecaux objecten voor de deur van de Bijenkorf-warenhuizen en in Amsterdam leidt het netwerk Métropole de doelgroep vanaf het Centraal Station zelfs letterlijk tot de ingang. OOH biedt de Bijenkorf de mogelijkheid contact met de doelgroep te maken in een relevante omgeving, stelt Meynen. “Vroeger speelde mode zich af op de catwalk. Nu op straat. Mensen kijken er naar elkaar. Daartussen willen we zichtbaar zijn. Met Buitenreclame kiezen we voor relevante zichtbaarheid en zijn we veel zichtbaar op plekken waar onze doelgroep ook echt aanwezig is. Mode gaat over beeld en over verleiden. Dat past goed bij Outdoor. Het medium is prominent aanwezig en mensen lopen er vaak langs.”
 
Je moet de kracht van een poster, waar je midden op straat meerdere keren langs loopt, echt niet onderschatten Marjolijn MeynenDirecteur Marketing & Communicatie, de Bijenkorf

Meynen ziet het relatief korte contact als de kracht van het medium: “Digitale Buitenreclame is een mooi medium, waarop we een uitgebreider een verhaal kunnen vertellen. Maar voor mij zit de kracht van Buitenreclame juist in het korte en herhaaldelijke contact. Mensen worden tegenwoordig blootgesteld aan zóveel boodschappen en videocontent op onder meer social, diverse online kanalen en tv; het is werkelijk een kakafonie aan uitingen. Je moet in dat licht de kracht van een simpele poster, waar je midden op straat meerdere keren langs loopt, echt niet onderschatten. De korte contacttijd dwingt ons bovendien scherp te zijn in onze keuzes: wat we willen uitstralen en vertellen? Het zit hem in de eenvoud van een paneel, met een korte, heldere boodschap en een mooi beeld.”
 
Ook is Meynen gecharmeerd van de bedrijfsfilosofie van JCDecaux: “Het bedrijf werkt vanuit de gedachte dat zijn product een aanvulling moet zijn op de stedelijke omgeving. Je kunt de boel wel volgooien met panelen en reclame maken, maar dan gaan mensen klagen en dat is niet effectief. JCDecaux heeft een visie waarmee het een bijdrage levert aan steden. Dat vind ik creatief en dat spreekt me erg aan. Het draagt er bovendien aan bij dat mensen tevreden zijn en op pad gaan, onder andere om te winkelen. En dat is weer gunstig voor ons!”