De bestedingen aan Buitenreclame zijn in het jaar 2015 aanzienlijk gestegen. De totale uitgaven stegen ten opzichte van 2014 met 6,8 procent tot 173 miljoen euro. Daarmee komt het marktaandeel van Out of Home op 3,7 procent. De stijging is opvallend omdat de gemiddelde mediabestedingen juist een kleine daling lieten zien van 0,1%. De netto mediabestedingen in 2015 komen neer op 4,6 miljard euro. Dit blijkt uit het Jaarrapport Netto Mediabestedingen 2015 dat Nielsen binnenkort publiceert.
 
Nielsen stelt dat Buitenreclame een steeds prominentere plek krijgt in het medialandschap en schrijft hierover: “Nadat de economische crisis zijn hoogtepunt had bereikt in 2009 realiseerde het mediumtype jaarlijks groei, behalve in 2013. En in de meeste jaren was die hoger dan de toename van de totale markt. In 2015 namen de bestedingen met 6,8% toe, de op één na hoogste groei in tien jaar. De digitalisering van het mediumtype en de mogelijkheden die dat biedt, lijken meteen verzilverd te worden.”
 
De netto mediabestedingen lopen momenteel uit de pas met ontwikkeling van de economie en de bedrijfsinvesteringen, die beide groeiden. Buitenreclame groeide en vormt dus een positieve uitzondering. Bart de Vries, Commercieel Directeur JCDecaux Nederland: “Hieruit valt te concluderen dat de merken die investeren in zichtbaarheid in toenemende mate vertrouwen hebben in Buitenreclame. Ze verplaatsen een deel van hun budget naar buiten. En dat is logisch, want Buitenreclame is in het sterk veranderende medialandschap het enige overgebleven massamedium, waarmee in korte tijd grote groepen mensen zijn te bereiken."
Ik verwacht dat het marktaandeel van OOH de komende jaren alleen maar verder zal stijgen. Te meer omdat ons medium géén last heeft van een weglopende jonge doelgroep, géén duistere praktijken kent rond fake clicks en bots en ook Adblockers bij ons niet voorkomen. Bart de VriesCommercieel Directeur JCDecaux Nederland 

Lees voor meer nadere achtergrondinformatie het persbericht van Nielsen