Mensen die op straat Buitenreclame-affiches van een specifiek merk zien, zullen gemiddeld 17% meer online mobiel contact zoeken met deze adverteerder. Dit blijkt uit recent onderzoek van Outsmart, een orgaan dat de Britse Buitenreclame-industrie vertegenwoordigt.
 
Outsmart onderzocht in samenwerking met onderzoeksbureau Ipsos en de Buitenreclame-researchers van Route hoe het medium Buitenreclame presteert in een ‘connected’ maatschappij, voornamelijk met het oog op de alomtegenwoordigheid van de smartphone.

In het onderzoek stond het mobiele gedrag van de doelgroep 16 tot 44-jarigen centraal, is gebruikgemaakt van de meest moderne geo-locatie technieken en zijn onder meer 60.000 websites en meer dan 16.000 merk-acties onder de loep genomen.
 
De toename in mobiele zoek- en merkacties na het zien van Buitenreclame bedroeg binnen de twintig best scorende campagnes uit het onderzoek maar liefst 38%. Onder de doelgroep millenials ligt dit percentage zelfs nog hoger.
 
De resultaten laten zien dat Buitenreclamecampagnes resulteren in concreet merk-gedrag: zo is 66 procent van mobiele acties direct gelinkt aan het geziene merk. De Buitenreclame-campagnes zorgen ervoor dat het publiek ofwel direct de websites van het bewuste merk bezoekt, ofwel een zoekactie uitvoert met de merknaam of tagline van de campagne.
 
Een andere opvallende uitkomst is dat 57 procent van de respondenten die actie ondernam bestond uit nieuwe consumenten of mensen bij wie het bewuste merk uit beeld was geraakt. De betrokken onderzoekers stellen dat dit een belangrijke kracht van Buitenreclame onderstreept. Ze concluderen dat het medium merken kan helpen om een grotere groep mensen aan te spreken dan alleen de kerndoelgroep.

Tim Lumb, Insight and Effectiveness Director Outsmart: “OOH en mobiel bewijzen een krachtige combinatie te zijn voor merken die in contact willen komen met de consument.”
 
Buitenreclame in de mediamix versterkt de mobiele merkinteractie. Het onderzoek laat zien dat Buitenreclame de poort vormt naar persoonlijke tijd met merken en op korte termijn merkinteractie stimuleert. Alan Brydon CEO van Outsmart