De ‘Drum Awards’ zijn bedoeld om baanbrekende en creatieve marketingideeën in de spotlight te zetten. Bij de prijsuitreiking is er een speciale categorie voor buitenreclame. Binnen deze categorie vallen verschillende Awards te winnen; bijvoorbeeld voor de beste copywriting, de mooiste duurzame campagne, en de meest effectieve low-budget buitenreclame. Ook is er een prijs voor het beste gebruik van digitale buitenreclame.

In deze laatste categorie is reclameplatform VIOOH tot winnaar uitgeroepen. Deze zomer creëerde VIOOH voor supermarktketen Albert Heijn een campagne op het digitale netwerk van JCDecaux. Hierbij is samen met de meewerkende partijen Sage+Archer, Dentsu, Posterscope en JCDecaux slim gebruik gemaakt van de mogelijkheden van digitale buitenreclame. Het doel van de campagne was om tijdens de zomervakantie, als veel vaste klanten op reis zijn, nieuwe en sporadische klanten naar de verschillende filialen van AH te trekken.

Met behulp van telefoondata is nagegaan hoe vaak verschillende groepen de winkels bezoeken. Deze groepen zijn door Albert Heijn opgedeeld in primaire, secundaire en tertiaire klantgroepen. Op basis van deze data is een ‘drive-to-store’ campagne opgezet in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag, waarbij klanten direct via de displays van JCDecaux zijn benaderd.

Op de displays werden honderden verschillende lokale bonusaanbiedingen getoond, en werden klanten verwezen naar de dichtstbijzijnde Albert Heijn. Alle HTML5 content werd via verschillende databronnen afgestemd op de tijd, de verkoopdata van Albert Heijn en de locatie. Zo kon de juiste boodschap op het perfecte moment aan de gewenste doelgroep getoond worden.

De campagne was een groot succes. Door de passanten ook online te targeten, is een extra grote aanwas van klanten ontstaan. In de evaluatie is gebleken dat de betreffende winkels 26% meer bezoek kregen. Ook is er een 30% toename van nieuwe klanten gemeten. Dit zijn klanten die in het half jaar ervoor niets hebben gekocht bij de Albert Heijn. Een bijzonder effectieve campagne, met een hoge ‘rate of return’. Niet voor niets de winnaar van ‘Best use of digital’.

Maar dat was niet alles! Als klap op de vuurpijl kreeg de campagne de persoonlijke ‘Chair Award’ uit handen van juryhoofd Anna Bager. Bij JCDecaux zijn we trots op onze deelname aan deze mooie campagne en zien we dit als een mijlpaal in de digitalisering van buitenreclame.