VIA verbindt in totaal meer dan 250 leden. Van CEO’s tot starters en van professionals werkzaam bij adverteerders, media-, reclame-, communicatiebureaus en ad-techplatformen tot exploitanten en uitgevers. Om de nieuwste ontwikkelingen, veranderingen, kansen en uitdagingen op het gebied van programmatic verder in kaart te brengen, kregen vier sprekers het woord tijdens een interactief webinar om de sector voor te bereiden op de toekomst van programmatic advertising. Marc Bergers, Digital Lead JCDecaux Nederland, nam het woord over de digitale variant van buitenreclame: DOOH.
 
De Out Of Home-markt was van oudsher altijd een massamedium dat adverteerders inzetten om een enorm publiek bereiken. DOOH heeft ervoor gezorgd dat het idee van ‘Go big or go home’ niet meer van toepassing is. Marc BergersDigital Lead JCDecaux

Naast Bergers zien ook steeds meer adverteerders de voordelen van DOOH in. Programmatic DOOH biedt adverteerders en mediabureaus flexibiliteit en uiteenlopende kansen. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om de uitingen dynamisch en realtime aan te passen aan de doelgroep en het tijdstip van de dag. Komt bijvoorbeeld uit de connected-tv-resultaten dat een programma over sneakers heel populair was in een bepaalde regio? Dan kan een specifieke sneakercampagne de volgende dag in dat gebied al live staan. 

Tot slot werd ook de manier van het inkopen van DOOH programmatic belicht.
 
Ik zie het als programmatic in de puurste vorm, zoals het in de beginjaren ooit bedoeld is. Het inkoopproces is vereenvoudigd, adverteerders kunnen zelf bepalen wat zij inkopen tegen een specifiek CPM-tarief en campagnes kunnen op de meest relevante momenten worden ingezet. Marc BergersDigital Lead JCDecaux

Naast DOOH werden ook de verdwijning van third-party cookies, programmatic in-game advertising en inzichten uit de neurowetenschap in relatie tot programmatic genoemd door VIA als hedendaagse trends.