In het digitale tijdperk zag JCDecaux de kans om als eerste buitenreclame exploitant de verbinding tussen offline en online media op te nemen in het productaanbod. #DOOHstories brengt twee werelden bij elkaar, online (social media) en offline (digitale buitenreclame). Innovatie ligt hoog in het vaandel, zo introduceerde JCDecaux ook als eerste digitale buitenreclame in Nederland. Reclame-objecten kennen dezelfde verhoudingen als de schermen van mobiele telefoons. Met de #DOOHstories stimuleert JCDecaux dat buitenreclame nog beter past in de tijdsgeest van de nieuwe generatie. De inbreng van influencers maakt de #DOOHstories herkenbaar en relevant in deze mobiel georiënteerde leefwereld. Het imago van buitenreclame krijgt hiermee een boost. 

Mupi’s transformeren van Mobilier Urbain Pour l’Information tot Mobilier Urbain Pour Influencer. #DOOHstories zijn de stories die we kennen van social media, maar dan omgezet tot geschikte content door rekening te houden met de creatieve richtlijnen van buitenreclame. Dat betekent dat onder meer rekening gehouden wordt met de gemiddelde kijktijd van passanten. JCDecaux is verantwoordelijk voor de unieke #DOOHstories-vormgeving, de content wordt aangeleverd in de vorm van een foto of korte video door de adverteerder of influencer. Zowel het social media kanaal van de adverteerder als van de influencer zijn duidelijk zichtbaar. #DOOHstories vormen een geheel nieuwe vorm van content op straat. Een wereldwijde primeur waarbij conversatie op straat gestimuleerd wordt door middel van reacties online. Via een social wall op de schermen kan namelijk iedereen de online conversaties volgen in de openbare ruimte op groot formaat. De live reacties op de schermen stimuleren voorbijgangers ook actief te posten en hashtags te gebruiken. 

#DOOHstories worden ingezet op strategisch gekozen locaties zodat de juiste boodschap op het juiste moment aankomt bij de juiste doelgroep. JCDecaux voorziet adverteerders van de X&Y-coördinaten van de digitale reclame-objecten. Met deze locaties zet de adverteerder een betaalde campagne op social media in (gesponsorde post). Hiermee wordt meer bereik behaald online, naast het bereik van de influencer, en zorgt voor een monitoring van reacties op dezelfde content online. Iedereen die langs een ingezet reclame-object komt en binnen de doelgroep valt die de adverteerder kiest, krijgt de campagne dezelfde dag nog te zien als gesponsorde post op social media. Hiermee kunnen zowel adverteerders als influencers extra aandacht voor de campagne genereren. De kracht van crossmediale herhaling op compleet nieuw niveau: massabereik met online doelgroep-filter.

Waarom influencers? Influencers beïnvloeden hun volgers zoals buitenreclame-objecten voorbijgangers beïnvloeden. Het verschil is dat influencers één op één beïnvloeden en de kracht van #DOOHstories is om in één klap groot publiek aanspreken. Samen is dit de perfecte formule voor een impressief bereik. Als buitenreclame-exploitant gaat JCDecaux de samenwerking met influencers aan, samen met adverteerders. Deze driehoeksverhouding is nooit eerder ingezet bij campagnevoering. Zowel de adverteerder als de influencer geniet van groter bereik en meer naamsbekendheid.

Beginnend fashion-label SNOTYOUNG maakte gebruik van de influencer Davy James (@djamesandrew) met 36,9k volgers op Instagram. De campagne liep in Rotterdam van 26 februari tot 4 maart, op de werkdagen (5 dagen) tussen 15:00 en 18:00 uur. SNOTYOUNG haalde hiermee ruim 19.000 impressies verdeeld over 25 displays wat resulteerde in een groei van 19% meer beweging in de webshop gedurende de campagneperiode. Het Instagram kanaal van het merk behaalde in deze periode aanzienlijk meer impressies, deze stegen in vergelijking met de weken hiervoor met ruim 17.000 impressies. 
 
Zonder de #DOOHstories zou ik nooit buitenreclame hebben ingezet, een toffe kans om tussen A-merken te pronken in Rotterdam! Roel van Kopenhagen Eigenaar SNOTYOUNG