De impact van buitenreclame stijgt, omdat consumenten door het toenemende gebruik van smartphones direct informatie kunnen opzoeken na het zien van een aansprekende buitenreclame-uiting. Dit blijkt uit onderzoek van FEPE International.

De gangbare gedachte is dat mobiele gebruikers, in de trein of op het station, geheel verzonken zijn in de wereld van hun smartphone en totaal geen aandacht meer hebben voor wat om hen heen gebeurt. Volgens FEPE International is dit echter niet zo. Sterker nog, mensen zouden 33% meer alert zijn als ze onderweg zijn, juist omdat ze meerdere dingen tegelijk aan het doen zijn, zoals muziek luisteren, de krant lezen en hun mobieltje checken.

Forensen geven aan ontvankelijk te zijn voor buitenreclame en het zien ervan tijdens het reizen als een aangename afleiding te ervaren. Zo’n vijftig procent geeft zelfs aan het prettig te vinden om soms gewoon even rustig om zich heen te kijken en de telefoon even weg te leggen.

Het sterk toenemende smartphonegebruik betekent dat consumenten overal en altijd online zijn en dus direct informatie kunnen opzoeken als ze een buitenreclame-uiting zien die hen aanspreekt. FEPE meldt dat consumenten dit ook in toenemende mate doen en dat buitenreclame daarom een grote rol speelt in het generen van verkeer naar websites en mobiele apps.

Van de stedelijke consumenten zegt 40% wel eens direct online informatie te hebben opgezocht na het zien van buitenreclame. Van de mensen die tijdens het reizen veel in de weer zijn met hun smartphone zegt zelfs 62% dat wel eens te hebben gedaan.

Het percentage neemt zelfs toe tot 79% procent als gevraagd wordt of consumenten wel eens ‘enige actie’ hebben ondernomen na het zien van buitenreclame. Dit kan zijn het direct of later opzoeken van informatie, het onderwerp met iemand bespreken, of het doen van een aankoop.

Bron: FEPE International, Always On, Out of Home Lives 2014