Dagblad De Telegraaf voorziet, in samenwerking met buitenreclame-exploitant JCDecaux en mediabureau UM, de Spaarnestad twee weken dagelijks van het laatste nieuws. De voorpagina’s ter grootte van twee vierkante meter zijn te vinden op 90 toplocaties in Haarlem, waaronder het Kennemer- en het Houtplein, de Papentorenvest, de Kinderhuisvest, de Koudenhorn en verschillende plekken langs de Leidsevaart.

Het gaat om een unieke operatie op het gebied van buitenreclame. Het is namelijk gebruikelijk dat affiches wekelijks worden verwisseld. Tijdens deze campagne is er echter elke nacht sprake van een grote logistieke operatie.

Zodra de redactie van De Telegraaf de voorpagina voor de volgende ochtend heeft afgerond, verstuurt zij deze met een druk op de knop naar de drukker. Van daaruit worden de geprinte affiches in het holst van de nacht getransporteerd naar het depot van JCDecaux in Almere, waar ze vervolgens klaargemaakt worden voor plaatsing in Abri’s en Mupi’s. Vervolgens vertrekt, terwijl heel Nederland nog altijd op één oor ligt, een voertuig van JCDecaux met de affiches vanaf het depot richting Haarlem. Twee medewerkers zullen in alle vroegte 90 locaties in de Spaarnestad voorzien van het laatste en meest belangrijke nieuws uit de grootste krant van Nederland.

En als deze dagelijkse operatie er rond 07:30 uur op zit en de eerste inwoners en bezoekers van Haarlem op pad gaan, is het alsof er niets gebeurd is. Zij het dat iedereen door simpelweg een blik te werpen op de Abri’s en Mupi’s van JCDecaux geheel op de hoogte is van de belangrijkste actualiteiten.

JCDecaux laat met deze campagne zien dat het in staat is om razendsnel te schakelen en hyperactueel kan zijn met een traditioneel medium als buitenreclame.

De campagne duurt tot en met maandag 4 augustus. Aangezien De Telegraaf op zondag niet verschijnt, zal op zondagen geen nieuwe voorpagina in de objecten van JCDecaux te zien zijn.
 

HERKENNING ROBIJN