Dit project, ‘Vrijheidsverhalen’, had als doel meer bekendheid te geven aan deze verhalen om zo de nieuwe generatie meer te betrekken bij de herdenking. Op zeventien digitale Mupi’s binnen het Métropole netwerk in Amsterdam werd reclame tussen 16.00 en 21.00 stilgezet. In plaats van reclame zag men een monumentale uiting met hierop de naam van een betrokken persoon bij een ingrijpende gebeurtenis die plaatsvond op de plek waar nu de Mupi staat. Een quote leidde het bijbehorende verhaal in. 

De verhalen gaan over schietpartijen en overvallen, maar het zijn ook persoonlijke verhalen die veel impact hebben. Zo werden op de Mupi op de Dam de 32 slachtoffers herdacht die op 7 mei 1945 omkwamen tijdens een schietpartij tussen Duitse militairen en de Binnenlandse Strijdkrachten. Diezelfde dag was er ook een vuurgevecht bij het Centraal Station. Verzetsstrijdster Isa Baschwitz waagde haar eigen leven in een succesvolle poging deze strijd te stoppen. Haar verhaal was terug te vinden op de schermen voor het Victoria Hotel en voor het Centraal Station. De borden waren voorzien van een QR-code waardoor voorbijgangers na het scannen het gehele verhaal konden beluisteren. 
 
Door dit project wordt heel duidelijk dat de geschiedenis in Amsterdam nooit ver weg is. We worden nu gewezen op gebeurtenissen die hebben plaatsgevonden op de exacte plek waar we nu staan. Daarmee komt het heel dichtbij. Reclamezuilen zijn totems van de levende stad. Het is heel mooi dat daar voor één dag pas op de plaats wordt gemaakt voor de verhalen van gisteren. Joost JanmaatProgrammadirecteur Amsterdams 4 en 5 mei comité

Het project Vrijheidsverhalen is een initiatief van reclamebureau N=5. Meewerkende partners zijn JCDecaux, Egotribe, Big Orange, Kinetic, Sander de Heer, Bewegend Beeld, Anko Stoffels Fotografie en Koolhoven & Partners. Het project is tot stand gekomen in samenwerking met het Amsterdams 4 en 5 mei comité en Stichting Memorial voor Damslachtoffers 7 mei 1945.