Middels een nationale Abri-campagne heeft JCDecaux onder honderdduizenden voorbijgangers nieuwsgierigheid naar Big Bang Beans weten te wekken. Meer dan 50.000 mensen gingen online op zoek naar het geheim achter deze toverbonen, tienduizend deden dit zelfs al de eerste campagnedag.  De hype was zo groot, dat zelfs dagbladen als Het Parool en het Algemeen Dagblad zich op de campagne stortten.
 
Hoewel de campagne anders deed vermoeden, ging het hier helemaal niet om een natuurlijke vetverbander, maar om een fictief product, in de markt gezet door JCDecaux zelf. Het onderzocht met de Big Bang Beans de effectiviteit van Nuitenreclame. En hoewel de fraai vormgegeven posters slechts een week het straatbeeld sierden en weinig informatie prijsgaven, zijn de resultaten verbluffend.
 
Bart de Vries, Commercieel Directeur van JCDecaux: “Als aanvulling op bestaande studies, onderzoeken wij zelf continu het effect, het bereik en dus de kracht van Buitenreclame. De resultaten van deze campagne staven onze overtuiging dat buitenreclame een krachtig medium is voor adverteerders. Er is bij mijn weten geen ander medium in staat om voor een onbekend, niet bestaand merk in zo'n korte tijd zo'n enorme bekendheid te realiseren.”
 
Een verklaring voor het succes heeft De Vries wel. “Dit is mede te danken aan de toename van het mobiele zoekgedrag. Dankzij mobiel internet kunnen voorbijgangers op straat direct de interactie aangaan, zodra een poster hun interesse wekt. Het juiste ontwerp en de juiste boodschap zijn daarom cruciaal.”
 
De Big Bang Beans-campagne liep van 18 tot en met 25 februari. Tegelijkertijd liep er een online advertentiecampagne via Google Adwords. Wie via Google zocht naar de vetverbrandende bonen, kreeg een online advertentie te zien.
 

Positieve reacties
“Schitterende posters. Bij dezen hebben jullie de eerste nominatie voor een Effie binnen.” Dit was een van de vele positieve reacties die via Twitter en per e-mail bij JCDecaux binnenkwamen. De posters vallen op door een korte, heldere boodschap: de productnaam, de kernkwaliteit ‘burns fat’ en een e-mailadres. De illustratie en het gebruikte kleurcontrast doen de rest. 
 
Het succes van deze campagne laat zien wat het geheim is van een succesvolle poster. In een split second is duidelijk wat de poster je wil vertellen. Mensen krijgen per dag honderden reclames op zich afgevuurd en daarvan blijft slechts een zeer klein deel hangen. Merken die zichtbaar zijn met een duidelijke poster die het straatbeeld uitknalt, onderscheiden zich van andere merken. Marc van Amerongen Marketing Manager JCDecaux Nederland
 
Ook Validators spreekt na een analyse van een effectieve campagne. Volgens het onderzoeksbureau presteren de affiches uitstekend opvallendheid. De uitingen scoren gemiddeld binnen twee seconden (stopping power) bij de 30% best geteste uitingen in de benchmark van Validators. Daarnaast houden de affiches de aandacht van de consument goed vast en scoren ze binnen vijf seconden (interest) bij de beste 20%. Ook rekenen de onderzoekers voor dat het zo'n 5,75 euro (cost per click) heeft gekost om iemand naar de website te leiden. Met een gemiddelde CPC van 6,71 euro over alle media betekent dit volgens Validators dat deze campagne 'met gemakt de concurrentie aangaat met andere media'. De onderzoekers concluderen: "Het wordt tijd dat Buitenreclame op waarde wordt geschat door marketeers." 

Bang! Feiten & Resultaten
 
  • Nationaal Abri-netwerk (3000 affiches)
  • Searches via Google: +31.000
  • Doorklikpercentage: 25%
    (N.B. > 3% is goed, > 10% bijzonder goed – Bron: Google)
  • Rechtstreekse bezoeken www.bigbangbeans.nl (uniek): 20.000+ personen
    (N.B. webadres stond niet op poster vermeld)
  • Zoekopdrachten in hoge frequentie tussen 07:00 - 01:00 uur; 77% hiervan is mobiel. De campagne genereerde dus 18 uur per dag een hoog bereik
  • Bereik #BigBangBeans 100.000+ personen
  • Campagneherkenning 51% (gelijk aan norm Outdoor Impact)
  • Geholpen bekendheid van 55% onder personen die de affiches hebben gezien