Het gerenommeerde DeLaMar Theater in Amsterdam zocht een manier om nog bekender te worden bij de doelgroep en haar aanbod breder uit te dragen. Samen met reclamebureau Selmore werd gewerkt aan een nieuwe huisstijl, pay-off en strategie om het merk DeLaMar op de kaart te zetten en de herkenbaarheid en awareness in de stad te vergroten. Sophie Braam, Marketing Manager van het DeLaMar Theater: “Voorheen hadden we voor elke productie een geheel nieuwe campagne met een eigen stijl die leunde op de naam van de productie. Nu zetten we het theater en onze eigen stijl centraal om de herkenbaarheid te vergroten en koppelen we de productie aan ons theaterhuis.”

Voor de nieuwe merkcampagne koos Braam onder meer voor Out of Home. “Buitenreclame is voor mij een logische keuze als je kijkt naar ons doel: het zo breed mogelijk kenbaar maken van ons theater en onze programmering. Je bent met Buitenreclame ontzettend zichtbaar door de hele stad. De Total View Tram als specifiek mediumtype is een uniek en impactvol object. Hij rijdt letterlijk door de hele stad en bovendien elke dag op een andere lijn. Hierdoor is onze campagne steeds in wisselende gebieden te zien, onder een variërend groot publiek. En door zijn omvang kun je natuurlijk niet om de tram heen: hij is gewoon niet te missen!”
 

De omvang van de Total View Tram heeft nog een ander voordeel, stelt Braam: ”Je kunt er veel op kwijt! De grootte van het voertuig stelde ons in staat om 5 verschillende producties onder de aandacht te brengen met beeld van diverse acteurs. Het is voor ons belangrijk de emoties van theater over te brengen en dat kan op deze manier heel goed. De tram was als het ware het verzamelpunt van onze totale campagne, waarin we ook losse producties onder de aandacht brengen.”

Om extra pr te stimuleren, koppelde DeLaMar een winactie aan de tram als online activatie. Door een selfie te maken met het custom voertuig en deze op sociale netwerken te delen, maakten deelnemers kans op gratis theaterkaartjes. “Deelnemers hadden zo intensiever merkcontact en binnen hun groep vrienden of volgers was onze tram vervolgens ook zichtbaar.”
 

“Een ander bijkomend aspect”, vervolgt Braam, “is dat de tram iets typisch Amsterdams is. Net als ons theater. Daarom verbind je je door zichtbaar te zijn op de tram als het ware met de stad. Iedereen die in Amsterdam woont of de stad bezoekt maakt weleens gebruik van de tram.”

Het resultaat van de totale merkcampagne: stijgende kaartverkoop en een hele hoop positieve reacties, van zowel bezoekers als mensen uit het vak. “Wat onbedoeld heel leuk was om te zien, was dat acteurs zichzelf ineens voorbij zagen rijden op straat. Je kunt je voorstellen dat dat wel indruk op je maakt. Zij maakten dan ook een foto van de tram en deelden deze vervolgens op social media. En omdat zij als bekende personen natuurlijk veel volgers hebben, fungeerden zij op die manier als influencers en creëerden zo een extra pr-effect online. Dit sloot ontzettend goed aan bij de insteek van de campagne om zo breed mogelijk de nieuwe merkstijl onder de aandacht te brengen.”

De volgende Total View Tram staat al op de planning, zegt Braam. “We willen ons breder kenbaar maken als cabaret-podium. Voor deze campagne zullen we zeker ook goed nadenken over wie we hier op zullen zetten voor een extra online influencer-spin-off.”
 
De Total View Tram is een uniek en impactvol object dat door de hele stad, vier weken lang een groot publiek aanspreekt. Sophie BraamMarketing Manager DeLaMar Theater