“Ik geloof heilig in de kracht van Buitenreclame. Buitenreclame werkt!” Was getekend, Carlo de Boer, Algemeen Directeur van RadioCorp. Dat is dan ook waarom de kleurrijke affiches van SLAM! en de dj’s van 100% NL de laatste tijd regelmatig opvallen in het straatbeeld. Moederbedrijf RadioCorp heeft de marketingstrategie voor deze radiostations gewijzigd en zet daarbij met nieuwe huisstijlen en nieuwe campagnes voornamelijk in op Buitenreclame in de grote steden, exclusief bij JCDecaux. Het resultaat: fors stijgende luistercijfers voor beide stations, stelt Carlo de Boer.
 
SLAM! verhuisde eind afgelopen jaar naar RadioCorp. Het station scoorde al goed met zijn diverse online kanalen en events, maar De Boer en zijn collega’s ‘voelden aan alles dat er nog veel meer in het merk SLAM! zit’. Ze creëerden een nieuwe strategie, sleutelden aan de programmering en de content en kwamen met een andere aanpak. Ook voor 100% NL optimaliseerden ze de content en bedachten ze een nieuwe huisstijl en campagne. Waar voorheen de muziek centraal stond in de campagnes, ligt de focus nu op de dj’s Koen en Lars.

Vervolgens was het tijd om de vernieuwingen groots te delen met de massa. “En daar hoort massamarketing bij”, licht De Boer toe. “Kijk, we hebben natuurlijk onze eigen kanalen en bereiken alleen al via radio, YouTube en onze platformen miljoenen mensen. Maar we willen ook onze content promoten. Daar zetten we nu met Buitenreclame op in. Aan de ene kant willen we fans en luisteraars laten zien dat we er zijn; zij vinden het fijn om hun favoriete station in het straatbeeld te zien. Aan de andere kant willen we natuurlijk ook nieuwe fans en luisteraars trekken.”
 

“Wij willen de massa bereiken met onze zenders,” vervolgt De Boer. “Daarvoor willen we buiten als het ware een pilaar hebben, waaromheen we ook andere media inzetten. Buitenreclame is de tentstok in ons marketingbeleid. We zetten er vol op in, want ik geloof heilig in de kracht van Buitenreclame. Iedereen komt immers buiten! Het maakt niet uit of de zon schijnt, of het regent of het sneeuwt… Onze luisteraars zijn bovendien actieve mensen. Zij gaan eropuit en gaan de stad in voor een filmpje, terras of restaurant. Ik ben ervan overtuigd dat Outdoor een goede driver is om een merk bekend te maken.”
 
SLAM! is nu voor het eerst in jaren zichtbaar met Buitenreclame en 100% NL richt zich nu voornamelijk op de grote steden, middels de objecten van JCDecaux. De Boer: “Wij zijn op zoek naar het grootste bereik. Dat creëer je nu eenmaal op straat, in de grote steden. En JCDecaux is sterk in de grote steden. Je ziet ons nu regelmatig met dezelfde uitingen op plekken waar miljoenen mensen komen. We bereiken daarom in korte tijd veel mensen. Niet alleen de mensen die er wonen, maar ook de mensen er naartoe komen om te werken of voor hun vrije tijd. Dat is fantastisch. Daarom kiezen we voor JCDecaux.”

 
Ik geloof heilig in de kracht van Buitenreclame. Buitenreclame werkt! Iedereen komt immers buiten! Carlo de BoerAlgemeen Directeur, RadioCorp
De resultaten van de vernieuwde strategie zijn veelbelovend. “Vooropgesteld, onze programma’s zijn natuurlijk de basis. Die moeten goed zijn, anders luistert niemand. Maar we zien sinds deze Buitenreclamecampagnes bij beide stations een rigoureuze stijging in het marktaandeel. SLAM! scoort werkelijk als een gek! Het marktaandeel in de doelgroep 20-49 jaar explodeert, met ruim 32% stijging ten opzichte van vorig jaar. Daarnaast is 100% NL sinds begin dit jaar onder 20-49 ook met zo’n 24% gestegen! Ik ben er absoluut van overtuigd dat Buitenreclame daaraan bijdraagt. Wij zijn ontzettend blij met deze cijfers. De concurrentie is heftig en werkelijk iedereen richt zich op de groep 20-49, maar wij zijn op dit moment de snelst stijgende stations! Dat is heel indrukwekkend in deze tijd. Bij elke 0,1% marktaandeel kan bij radio de vlag uit. Bij ons wappert ie al tijden!”