Een sneaker met zolen van gerecyclede kauwgom, de zogenoemde Gumshoe. Dit concept werd door I Amsterdam, het schoenenlabel Explicit en rubberfabrikant Gum-Tec tot leven geroepen in de hoop de jaarlijkse 1.5 miljoen kilo kauwgom op straat in Nederland te verminderen. Kauwgom schijnt een erg geschikt materiaal te zijn om een nieuw soort rubber van te maken. En zo ontstonden sneakers met zolen van kauwgom. Sportlife heeft zich bij dit concept aangesloten in de gedachte dat kauwgom er is om van te genieten, en niet om de straten mee op te vullen. In samenwerking met het reclamebureau Leo Burnett Amsterdam komt Sportlife met een nieuwe campagne.

Sportlife zet deze week op straat de objecten van JCDecaux in om voorbijgangers te verleiden hun kauwgom op een opvallende roze sticker te plakken. In Amsterdam zijn diverse Abri’s en een Billboard voorzien van deze grote Gumshoe sticker. Met Abri’s verspreid over de hele stad hoopt Sportlife mensen aan het denken te zetten en de straten in Amsterdam schoner te houden. A-locaties als het Leidseplein, Waterlooplein en Stationsplein zijn ingezet voor deze Special. De volle stickers worden uiteindelijk verzameld voor de recycling tot de zolen van de sneakers. In plaats van kauwgom kunnen Amsterdammers nu met hun voetafdruk een “mark” achterlaten. 

Het is een actie waar JCDecaux volledig achter staat als partij met groot belang in de duurzaamheid en leefbaarheid van de stad. Het duurt wel 20 tot 25 jaar voordat kauwgom volledig van de straten vergaan is. Het verwijderen van kauwgom op straat kost gemeenten miljoenen euro’s, terwijl dat helemaal niet nodig is als mensen gewoon hun kauwgom in de prullenbakken zouden gooien. 

Naast deze speciale actie op straat, probeert Sportlife ook studenten te motiveren via scholen. Iedere aangesloten school heeft een unieke muurschildering gekregen wat de leerlingen verleid hun kauwgom te verzamelen in plaats van te plakken onder de schoolbanken.