Menu Schade melden

Impact. Creatieve richtlijnen. 

Een Buitenreclameposter opmaken, het lijkt zo simpel. Toch komt er bij het creëren van een effectief affiche het nodige kijken. En hoewel er niet zoiets bestaat als hét standaard ontwerp voor een impactvol affiche, zijn er wel enkele standaard aspecten die u keer op keer mee kunt nemen in het design.
 
Zo speelt onder meer de gemiddelde kijktijd een cruciale rol. Niet iedereen staat immers minutenlang bij een bushalte te wachten met alle tijd om op het gemak veel tekst te lezen en veel beeldelementen te scannen. Sterker nog, Buitenreclame is een vluchtig medium dat het meeste bereik scoort onder gemotoriseerd verkeer. Gemiddeld hebben passanten dan ook maar zo’n twee seconden de tijd om een blik op uw poster te werpen. En die twee seconden moeten ze zien (en onthouden) van welk merk uw affiche is en wat uw boodschap is.

Het klinkt misschien wat afgezaagd, maar voor Buitenreclame gaat daarom het aloude cliché ‘less is more’ gegarandeerd op. Want hoewel er gegarandeerd een hoop te vertellen valt over uw product, is het de vraag wat de doelgroep voor uw campagne écht moet weten. Voorbijgangers moeten in een split second worden aangetrokken door uw affiche en in één oogopslag kunnen zien wat u te bieden heeft. Een fraai beeld, een goede leus en eventueel humor kunnen daarbij een sterke ondersteunende rol spelen.
 
Er komt nogal wat kijken bij het maken van een effectieve Buitenreclameposter. Het is dan ook niet gek dat bureaus en adverteerders soms met vragen zitten en twijfelen over details. Details die cruciaal zijn, omdat ze net een beetje meer kracht geven aan de poster en er dus voor zorgen dat het totaalplaatje klopt. Moet het logo wat groter en misschien toch bovenin in plaats van beneden? Hoe oogt het als de informatie wat beknopter is? Met onze creatieve richtlijnen bieden we een handvat voor op de opmaak van een effectieve poster. De grootste valkuil? Te veel informatie. Dus hou vooral in het achterhoofd: schrappen, schrappen, schrappen.Marc van Amerongen Marketing Manager JCDecaux Nederland

 

Eenvoudig en duidelijk

Beschouw Buitenreclame als een korte explosie van essentiële informatie. In het voorbijgaan moeten passanten alle informatie tot zich kunnen nemen. Gebruik bij voorkeur 1 beknopte centrale boodschap. Randinformatie en extra beeldelementen werken afleidend.

 










Kleur en contrast

Er bestaan geen foute kleuren, maar wel goede en impactvolle kleurencombinaties. Buitenreclame moet opvallen en leesbaar zijn. Contrasterende volle kleuren trekken de aandacht en vallen op van grote afstand.







 


Beeld

Buitenreclame is een visueel medium. Een krachtig beeld zegt daarom meer dan duizend woorden. Het beeld, de visual of de illustratie bepaalt voor een groot deel de aantrekkingskracht en de impact van een affiche. Visuele elementen zijn namelijk herkenbaar, makkelijk te verwerken en beter in staat zich in het geheugen te nestelen. 










 

Lettertype

De tekst die het vele schrappen het ontwerp van de poster uiteindelijk wel weet te halen moet goed leesbaar zijn. Het lettertype speelt daarom een belangrijke rol. Zorg om de leesbaarheid te bevorderen voor voldoende afstand tussen de letters en gebruik zowel hoofd- als kleine letters. Fijne fonds zullen wegvallen tegen de achtergrond. Sierletter en letters met schreef zijn lastig leesbaar.   








 


Packshot en logo

Hoe vaak ziet u een leuke reclame, maar kunt u zich de adverteerder niet herinneren? Juist. Voor het welslagen van uw campagne is een correcte product- en merkkoppeling essentieel. Sterke branding speelt een belangrijke rol, maar moet in balans zijn met de boodschap. In de westerse cultuur kijken mensen als eerst op ooghoogte naar een affiche, waarna ze verder scannen van linksboven naar rechtsonder. Packshot en logo worden dan ook vaak boven in het midden geplaatst. Dit wordt ook wel een T-leesrichting genoemd. Ook is herkenbaar kleurgebruik in het packshot, refererend aan het logo, raadzaam. 






 

Emotie

Een boodschap die blijft hangen, heeft je op een of andere manier geraakt. Zo kan een affiche intrigerend, verrassend, ontroerend, geestig of esthetisch aantrekkelijk zijn. Emotionele aantrekkingskracht versterkt de reactie op een uiting en verlengt de interactie- of kijktijd. Emotionele binding versterkt verder de betrokkenheid en beïnvloedt de houding ten opzichte van het merk. Zeker in sectoren met weinig productdifferentiatie spelen gevoelens en merkwaardering een belangrijke rol in de uiteindelijke keuze van de consument. Let op: humor kan de reclamewaardering verhogen, maar ook afleiden van de boodschap en merkkoppeling.








 

Heeft u vragen over de opmaak van uw poster of zou u uw poster willen laten testen in een virtuele wereld?

Wanneer u onderstaande gegevens invult, neemt JCDecaux Innovate zo spoedig mogelijk contact met u op.

* Is een verplicht invulveld