Menu Schade melden
1964 - 1972
Het begin
1964

Jean-Claude Decaux lanceert zijn unieke bedrijfsconcept. Hij levert kosteloos bushokjes aan steden in ruil voor het exclusieve recht de beschikbare advertentieruimte op deze objecten te exploiteren. Door deze baanbrekende publiek-private samenwerking worden diensten in de publieke leefruimte gefinancierd met reclame.  Het Franse Lyon is in 1964 de eerste stad die de Abri omarmt.

1966

De Abri is al snel een exportproduct. JCDecaux breidt niet alleen uit in Frankrijk, maar installeert in 1966 ook de 1e objecten in het Belgische Brussel. Daarna volgen ook andere steden, waaronder Luik, Antwerpen en Gent.

1967

JCDecaux vestigt zijn hoofdkwartier in Plaisir, nabij Parijs. In 2014 werken hier ruim 700 medewerkers verdeeld over meer dan 100 afdelingen, variërend van posterpreparatie tot Research.
 

1971

In 1971 valt Portugal als eerste niet Franssprekende land voor de 'Abri-bus'. In Lissabon installeert JCDecaux om te beginnen 300 Abri’s. Aangezien het in Portugal dan nog niet toegestaan is spullen te importen, moet alles lokaal geproduceerd worden.
 

1972 - 1982
Innovaties voor steden en adverteerders
1972

JCDecaux pioniert opnieuw: de metalen advertentieplaten worden allemaal vervangen door van binnenuit verlichte glazen panelen. De uitingen worden hiermee helderder, waardoor details beter zichtbaar zijn en posters op straat nog meer in het oog springen. De lichtgevende panelen verhogen het gevoel van veiligheid en bereiken  24/7 publiek.
 

1972

In 1972 introduceert het bedrijf in Parijs een nieuw object: de Mupi. Dit vrijstaande paneel bevat aan de ene zijde een plattegrond van de omgeving en enige stadsinformatie; de andere zijde gebruikt JCDecaux voor reclame-exploitatie. Ook dit concept is baanbrekend. Informatie over de stad en de nabije omgeving is op dat moment namelijk vrijwel nergens te vinden buiten het gemeentehuis.

1972

24/7 toegang tot een telefoon wordt realiteit door de ontwikkeling van Abri’s met geïntegreerde telefooncellen. In Frankrijk beschikken dan nog relatief weinig mensen thuis over een telefoon. Publieke telefoons zijn schaars en alleen te vinden in postkantoren; en daarom alleen beschikbaar tijdens kantooruren. Deze publiek toegankelijke telefoons dragen bij aan de algemene bereikbaarheid.

1973

JCDecaux introduceert kortere campagnes. Met de nieuwe van binnenuit verlichte panelen, zijn affiches immers gemakkelijker te vervangen. Met campagnes van 7 in plaast van 14 dagen, creëert JCDecaux meer flexibiliteit en impact voor adverteerders, die nu actuelere affiches kunnen tonen met wisselende acties en aanbiedingen. 
 

1975

De eerste reclamevrije producten zijn een feit. Met mooi vormgegeven en goed zichtbare – namelijk verlichte of reflecterende - bewegwijzering bevordert JCDecaux de communicatie tussen steden en weggebruikers. Tegelijkertijd creëert het net als met de Abri’s en Mupi’s meer eenheid in moderne steden en levert het met deze publieke dienstverlening wederom een bijdrage aan een verzorgder straatbeeld.

1976

Op dit een roterende object, de 'PISA', zijn naast affiches ook berichten van de gemeente, een stadsplattegrond en een klok te zien. Het 1e model plaatst JCDecaux in 1976 in Nice. 
 

1980

JCDecaux installeert in Parijs 400 Sanisettes: moderne openbare toiletten, die men tegen een kleine vergoeding kan gebruiken. Tot in de jaren 70 zijn openbare wc’s schaars en alleen geschikt voor mannen. 

1980

Deze elektronische informatieborden, beter bekend als Journaals, zijn innovatieve computergestuurde objecten, die gemeenten de mogelijkheid bieden om allerlei informatie met het publiek op straat te delen en indien nodig snel aan te passen. Met een beetje fantasie zijn deze Journaals te zien als een voorloper van het digitale publiekinformatiesysteem van JCDecaux.
 

1982 - 1999
Design en ontwikkeling
1982

Na de toetreding tot België en Portugal en de volledige verovering van Frankrijk, breidt JCDecaux verder uit in Europa, ofwel door iets nieuws op te starten, ofwel door samen te werken met bestaande Buitenreclame- en stadsmeubilairbedrijven. In 1982 begint de expansie in Duitsland. De eerste JCDecaux-steden in Duitsland zijn, Hamburg, Keulen en Saarbrücken, gevolgd door Aken, Bremen en Mannheim.

1986

JCDecaux verwerft Sociéte Fermière de Colonnes Morris. Zuilen van JCDecaux zijn multifunctioneel en bieden plaats aan onder meer publieke toiletten, internetpunten en kiosken.

1987

JCDecaux klopt in 1986 aan in Nederland en start met Publicis met het plaatsen van Abri’s en Mupi’s onder de naam Publex Stadsmeubilair. In 1987 introduceert Publex de glazen Abri in Amsterdam. Hierover bestaat de nodige scepses: ‘OV-haltes van glas, dat kan toch niet goed gaan?’ Speciale serviceteams gaan als ware ‘Abri-bodyguards’ overlast tegen en houden haltes vrij van spuitwerk of wildplak.

1992

Norman Foster is de eerste designer die in 1992 stadsmeubilair voor JCDecaux ontwerpt. Ruim vijftig wereldwijd gerenommeerde designers, waaronder Mario Bellini, Philippe Starck en Jean-Michel Wilmotte volgen hem en ontwikkelen brede lijnen stadsmeubilair: van Abri’s tot multifunctionele Zuilen en van fraaie bankjes en kiosken tot futuristische lantaarnpalen. 
 

1997

JCDecaux installeert in Sydney een volledige lijn nieuw stadsmeubilair. Het design speelt bij de gunning van dit contract een doorslaggevende rol. De stad moet er immers perfect uit komen te zien voor de Olympische Spelen.

1998

Infoscreen installeert in 1998 de eerste digitale schermen voor de JCDecaux Groep in de metro van Wenen.

 

1999 - 2013
De weg naar het marktleiderschap
1999

JCDecaux wint het contract in Singapore, waar Buiterenclame tot 1999 zelfs verboden is. Met Singapore richt JCDecaux zijn blik op Azië, waar het daar vele contracten bemachtigd.
 

1999

JCDecaux koopt Avenir, de Buitenreclame-afdeling van Havas Media Communication. Hiermee voegt de JCDecaux Groep twee nieuwe concepten toe aan zijn aanbod; het groot formaat en Transport Advertising. 
 

2001

JCDecaux treedt tot de aandelenbeurs in Parijs.
 

2003

Na tests in 2003 wordt 2 jaar later in Lyon het selfservice fietsverhuursysyteem van JCDecaux groots uitgerold. Het systeem, te vinden in 70 steden, ontlast het verkeer en is een handige toeristenservice.

2004

JCDecaux UK wijkt meer en meer af van het traditionele gebruik van het medium en vult Buitenreclamecampagnes aan met opvallende elementen, zoals 3D-modellen, bestickering of geluid. In 2004 is JCDecaux Innovate, de creatieve afdeling van JCDecaux, geboren.

 

2008

JCDecaux tekent in 2008 zijn eerste contract met Dubai International Airport. Andere samenwerkingen in de regio volgen. In 2014 telt JCDecaux Middle East ruim 250 medewerkers.
 

2011

In 2011 wordt JCDecaux wereldwijd #1 in Buitenreclame en is op dat moment vertegenwoordigd in 56 landen.
 

2013

In 2013 koopt JCDecaux 85% van het Mexicaanse Eumex. Deze overname versterkt de positie van JCDecaux in Chili en Argentinië en zorgt voor samenwerkingen in maar liefst 7 nieuwe landen. 
 

2013 - heden
Ontwikkeling in interactie en connectiviteit
2013

JCDecaux UK lanceert JCDecauxLive, met als doel om meer impactvolle interactieve campagnes te ontwikkelen en het maximale uit de digitale schermen te halen. 
 

2013

JCDecaux wint de tender Amsterdam en vervangt in een recordtijd van slechte enkele maanden 1500 Abri’s en 450 Mupi’s. Het Amsterdamse stadsmeubilair is op maat gemaakt, met de Andreaskruisen uit het stadswapen verwerkt in alle objecten. 
 

2013

In 2013 start JCDecaux met de productie van op maat gemaakte digitale schermen. Onder meer op  Waterloo Station (UK) en Chicago en Los Angeles Airport (LAX) in de VS.
 

2014

Om bij te dragen aan een sterk 4G-netwerk in grote steden plaatst JCDecaux Small Cells op Abri’s en wordt meubilair ontwikkeld dat is verbonden met internet. 
 

2014

JCDecaux neemt Continental Oudoor Media over. Met de aanwezigheid in 16 verschillende landen, verwerft JCDecaux ook de nummer 1 positie in Buitenreclame in Afrika.
 

2015

Parijs krijgt een nieuwe generatie gestroomlijnde en eco-vriendelijke Abri’s, die reizigers en voorbijgangers een breed scala aan moderne services biedt. Zo hebben de Abri’s onder meer een groter dak, beschikken ze over usb-poorten om mobiele apparaten op te laden en is een deel van de objecten voorzien van digitale touchscreens met tijd- en locatiegebonden informatie en plattegronden.
 

2015

JCDecaux introduceert in Nederland als eerste exploitant een digitaal Mupi-netwerk op straat, midden in stadscentra. Dit netwerk Métropole beschikt over 84 inch full HD digitale schermen en voegt met beweging nog meer attentiewaarde toe aan het medium. Ook is het met het Mupi-netwerk Métropole eenvoudig een uiting aan te passen en per dagdeel een andere dynamisch beeld te tonen.
 

Wilt u meer weten over JCDecaux?