Eenvoudig en duidelijk

Beschouw Buitenreclame als een korte explosie van essentiële informatie. In het voorbijgaan moeten passanten alle informatie tot zich kunnen nemen. Gebruik bij voorkeur 1 beknopte centrale boodschap. Randinformatie en extra beeldelementen werken afleidend.
Kleur en contrast

Er bestaan geen foute kleuren, maar wel goede en impactvolle kleurencombinaties. Buitenreclame moet opvallen en leesbaar zijn. Contrasterende volle kleuren trekken de aandacht en vallen op van grote afstand.
Beeld

Buitenreclame is een visueel medium. Een krachtig beeld zegt daarom meer dan duizend woorden. Het beeld, de visual of de illustratie bepaalt voor een groot deel de aantrekkingskracht en de impact van een uiting. Visuele elementen zijn namelijk herkenbaar, makkelijk te verwerken en beter in staat zich in het geheugen te nestelen.
Lettertype

De tekst die het ontwerp van de poster weet te halen na goed schrappen, moet goed leesbaar zijn. Het lettertype speelt daarom een belangrijke rol. Om de leesbaarheid te bevorderen wordt voldoende afstand tussen de letters gehouden en zal er van zowel hoofd- als kleine letters gebruik worden gemaakt. Fijne, dunne fonts zullen wegvallen tegen de achtergrond. Sierletter en letters met schreef zijn lastig leesbaar.
Packshot en logo

Hoe vaak zie je een leuke reclame, maar kun je je de adverteerder later niet herinneren? Juist. Voor het slagen van jouw campagne is een correcte product- en merkkoppeling essentieel. Sterke branding speelt een belangrijke rol, maar moet in balans zijn met de boodschap. In de westerse cultuur kijken mensen als eerst op ooghoogte naar een affiche, waarna ze verder scannen van linksboven naar rechtsonder. Packshot en logo worden dan ook vaak boven in het midden geplaatst. Dit wordt ook wel een T-leesrichting genoemd. Ook is herkenbaar kleurgebruik in het packshot, refererend aan het logo, raadzaam.
Emotie
