Menu Schade melden

Digitaal. Publiekinformatie.

Het weerbericht, een evenementenagenda, Amber Alerts, toeristische verwijsinformatie en crowd management. Inwoners en bezoekers van Amsterdam, Rotterdam en Utrecht kunnen dergelijke informatie sinds eind 2015 gewoon midden op straat tegenkomen. JCDecaux beschikt in deze steden over 21 digitale Mupi’s – vrijstaande panelen – waarop naast reclame ook zeer praktische informatie voor voorbijgangers te zien is.
 
Deze digitale schermen kunnen voor steden en hun inwoners en bezoekers van grote dienst zijn. Zo kunnen gemeentes in noodsituaties altijd real time inbreken op de zendtijd en bijvoorbeeld een Amber Alert tonen. Verder valt te denken aan belangrijke gemeentelijke mededelingen rond grote wegwerkzaamheden of calamiteiten. En op dagen als Koningsdag of tijdens huldigingen kunnen de schermen helpen het publiek te spreiden en dienen als crowd management-tool.

Dit platform is een andere publieke informatiebron dan gemeentelijke websites of twitter, waar gebruikers zelf actief naartoe moeten gaan. Het stelt gemeenten in staat op een andere manier informatie te zenden en het publiek op straat te voorzien van belangrijke of leuke boodschappen. Zodoende bieden deze schermen praktische informatie en leveren ze een bijdrage aan de leefbaarheid en veiligheid.

René Witzel

Oud-Directeur JCDecaux Nederland

Kwaliteit. Altijd duidelijk leesbaar. 

De panelen beschikken over een digitaal 84 inch HD LCD-scherm van uitzonderlijke kwaliteit. De uitingen zijn daarom ongeacht de weersomstandigheden duidelijk zichtbaar en leesbaar. De basis van de panelen is Buitenreclame, voor zowel het (inter)nationale als het lokale bedrijfsleven, maar ook de gemeente heeft zendtijd.
 
JCDecaux beschikt in Amsterdam over 15 digitale Mupi’s, op onder meer het Damrak, Leidseplein, in het Museumkwartier en bij Centraal Station. In Rotterdam staan 4  digitale Mupi’s, onder meer op het Binnenwegplein en op het Beursplein, rond de Koopgoot. Ook in Utrecht heeft JCDecaux een digitaal scherm: op de centraal gelegen Stadhuisburg. JCDecaux streeft ernaar dit digitale netwerk in samenwerking met steden spoedig uit te breiden.

Beacons. Smart City.

JCDecaux heeft in samenwerking met de gemeente Amsterdam een netwerk van beacons uitgerold in de Nederlandse hoofdstad. Beacons zijn zendertjes die draadloos communiceren met mobiele apparaten en zo boodschappen of signalen kunnen versturen en ontvangen. Deze beacons zijn momenteel geïmplementeerd in enkele honderden objecten van JCDecaux.

Met deze samenwerking stimuleren de gemeente Amsterdam en JCDecaux de ontwikkeling van zogenoemde Smart City Apps, praktische mobiele applicaties die het stadsleven kunnen veraangenamen. Mensen die op hun smartphone  een applicatie hebben geïnstalleerd die openstaat voor communicatie met beacons, kunnen live van allerhande actuele en praktische informatie worden voorzien die relevant is voor de locatie waarop zij zich op dat moment bevinden. Te denken valt aan toelichtende achtergrondinformatie bij historische gebouwen in de binnenstad, waarschuwingen voor wegwerkzaamheden of omreisadvies bij ongelukken of filevorming. 

Omdat beacons communiceren met mobiele apparaten stellen ze gemeenten ook in staat om waardevolle data te verzamelen, bijvoorbeeld over bezoekersaantallen of verkeersdrukte. Naast dat deze informatie live inzetbaar is om inwoners en bezoekers van steden van dienst te zijn met berichtgeving in mobiele applicaties, kunnen stadsbesturen dergelijke informatie ook gebruiken voor toekomstige, bijvoorbeeld infrastructurele, besluitvorming.  Ook is het mogelijk deze data te koppelen aan het netwerk digitale panelen van JCDecaux. Zo ontstaat op straat, in de open lucht,  een nieuw communicatieplatform: een live digitaal publieksinformatiesysteem waarop inwoners en bezoekers actuele praktische en relevante informatie kunnen zien.

Een beacon-netwerk kan waardevolle informatie verzamelen voor steden en ontwikkelaars van Smart City Apps. Door daarnaast actuele openbare datasets, over onder meer tijd en locatie, te koppelen en dit alles op een slimme manier via smartphones beschikbaar te stellen, kunnen we de leefbaarheid verhogen of bijvoorbeeld de veiligheid vergroten. Een voorbeeld van een applicatie is toegang tot de realtime ov-dienstregeling of inzicht in de snelste autoroutes bij drukte. Ik verwacht dat dergelijke communicatie tussen meetapparatuur en smartphones wereldwijd gebruikelijk wordt en snel niet meer weg te denken is.

Joris Duindam

Manager Externe Betrekkingen JCDecaux

Praktijk. Beacon Mile.

Eerder leverde JCDecaux onder leiding van de gemeente Amsterdam samen met diverse partijen een bijdrage aan de Beacon Mile tijdens SAIL Amsterdam. De Beacon Mile was een initiatief om locatiegebonden mobiele berichtgeving en applicaties te testen die van nut kunnen zijn voor inwoners en bezoekers van grote steden. Deze Smart City Apps richtten zich bijvoorbeeld op zaken als wayfinding voor toeristen of informatievoorziening over de directe omgeving of passerende schepen.

JCDecaux test locatiegebonden berichtgeving in grote Beacon-proeftuin
Met de plaatsing van beacons in zijn objecten draagt JCDecaux, onder meer tijdens SAIL Amsterdam, bij aan de grootste Beacon-proeftuin ter wereld: de Amsterdam Beacon Mile.

Ervaring. Internationaal. 

 JCDecaux heeft internationale ervaring met digitale schermen en interactieve publieksinformatie. Onder andere in Parijs en Hamburg staan vergelijkbare digitale panelen als in Nederland. De hypermoderne Abri's in Parijs beschikken tevens over digitale touchscreens waarop handige apps beschikbaar zijn voor voorbijgangers en reizigers. In London heeft JCDecaux het Abri-netwerk gedigitaliseerd en beschikt het over maar liefst 1000 schermen. 

Waarmee kunnen we u van dienst zijn?