Pionier. Visionair.
Het begint allemaal in 1953 in het Franse Beauvais, ten noorden van Parijs. Jean-Claude Decaux is op dat moment 16 jaar oud en gelooft sterk in de stuwende kracht van reclame op de verkoopcijfers. Zijn ouders hebben een schoenenwinkel, waar hij op zaterdagen bijspringt. Wanneer zij op een gegeven moment op vakantie gaan en hem de winkel laten runnen, besluit Jean-Claude om in de stad Buitenreclame-affiches van de familiezaak te verspreiden. Met dit voor die tijd zeldzame initiatief verkrijgt Jean-Claude veel aanzien in Beauvais en al snel krijgt hij het verzoek van andere winkeliers om voor hen hetzelfde te doen.
Niet lang daarna borrelt bij Jean-Claude het idee op om een eigen Billboardbedrijf op te zetten. Al op zijn 18de neemt hij als jonge ondernemer zes mensen in dienst om de Billboards langs de kant van de weg te plaatsen. In 1964 ontwikkelt Jean-Claude Decaux een nieuw business model. Hij ziet hoe de urbanisatie in Frankrijk toeneemt en het leven zich in toenemende mate verplaatst van het platteland naar de stad. In die stad gebruikt men om van A naar B te komen voornamelijk de bus. Tegelijkertijd ziet Jean-Claude regelmatig hoe mensen in de open lucht in de regen op de bus staan te wachten… of anders in lelijke, slecht onderhouden bushokjes. ‘Dat kan beter’, denkt hij. Jean-Claude komt daarop met een concept waarvan niet alleen zijn bedrijf en zijn klanten, maar ook steden en haar inwoners veel profijt hebben. Hij plaatst en onderhoudt kosteloos Abri’s – bushokjes - voor gemeenten in ruil voor het exclusieve recht de beschikbare advertentieruimte op deze objecten te exploiteren. Met dit publiek-private ruilconcept wil hij met JCDecaux een toegevoegde waarde zijn aan het publieke domein en het leven in de stad aangenamer maken. Dit voornemen komt terug in vrijwel alles wat het bedrijf vanaf dat moment ontwerpt.