Innovatie, duurzaamheid en vanzelfsprekend het karakter van een stad worden hierbij nooit uit het oog verloren. Jean-Claude Decaux leverde in 1964 zijn eerste Abri’s aan de Franse stad Lyon. Ruim 60 jaar later is JCDecaux met hetzelfde, onveranderde publiek-private ruilconcept wereldmarktleider en dé expert op het gebied van stadsmeubilair.
Bij bushaltes. Abri's.
Een Abri is het wachthuisje bij bus- en tramhaltes. JCDecaux ontwikkelde dit product om inwoners en bezoekers van steden een prettig onderkomen te bieden tijdens het wachten op het openbaar vervoer. Een Abri biedt reizigers bescherming tegen wind en regen en inzicht in het reisschema van het openbaar vervoer. De bankjes geven reizigers de mogelijkheid te zitten en de verlichting in de objecten biedt een veilig gevoel.

Stadsplattegronden. Mupi's.
Mupi’s zijn vrijstaande panelen. Deze panelen bieden aan één zijde ruimte voor gemeentelijke boodschappen. Zo voorziet JCDecaux Mupi’s op drukke of toeristische locaties van een stadsplattegrond, waardoor inwoners en bezoekers zich kunnen oriënteren en eenvoudig hun weg kunnen vinden in de stad. Ook is het mogelijk om ruimte te benutten voor het tonen van gemeentelijke, charitatieve of culturele uitingen. De andere zijde van deze panelen biedt ruimte voor een Buitenreclame-affiche.

Efficiënt met ruimte. Uncluttering.
Ruimte is een schaars goed. Steden zijn meer en meer genoodzaakt efficiënter om te gaan met de beschikbare openbare ruimte. Om die reden heeft JCDecaux Mupi’s ontwikkeld met een dubbele functie, waardoor andere objecten van straat kunnen worden genomen. Door de functies van andere objecten te integreren in Mupi’s draagt JCDecaux bij aan de zogenoemde ‘uncluttering’ in steden. Denk hierbij aan postbussen, inzamelpunten, afvalbakken en laadpalen.

Voorzieningen. Stadsbanken, afvalbakken & meer.
Een aangename publieke leefruimte houdt niet op bij een veilig wachthuisje voor het ov. Goede straatverlichting, afvalbakken, plekken om te zitten en de beschikbaarheid van sanitaire voorzieningen zijn ook van belang. In het stadsmeubilairportfolio van JCDecaux zijn dan ook lantaarnpalen, stadsbankjes, toiletten, prullenbakken, verwijsborden, kiosken en zuilen met geïntegreerde wc of pinautomaat te vinden.
Abri’s staan veelal nabij publieke voorzieningen als winkelcentra, supermarkten en ziekenhuizen en om die reden op drukke kruispunten. Om de veiligheid van reizigers te verhogen en hen naar een veilig oversteekpunt te begeleiden, verzorgt JCDecaux op dergelijke locaties ook hekwerk bij zijn objecten.

Parijs. Abri van de toekomst.
Hoewel het concept van JCDecaux al meer dan zestig jaar onveranderd is, staat de maatschappij niet stil. Om te blijven voldoen aan de hedendaagse wensen van gebruikers werkt JCDecaux continu aan de optimalisatie van de functionaliteiten van de Abri.
Als resultaat daarvan is een innovatieve en eco-vriendelijke lijn straatmeubilair geïnstalleerd in Parijs. Deze nieuwe generatie gestroomlijnde Abri’s biedt reizigers en voorbijgangers een breed scala aan moderne toepassingen en services. Zo hebben de Abri’s onder meer een groter dak, beschikken ze over usb-poorten om mobiele apparaten op te laden en zijn ze voorzien van digitale touchscreens met tijd- en locatiegebonden informatie, diverse apps en plattegronden. Hierop is onder meer te zien waar in de buurt de openbare fietsverhuursystyemen van JCDecaux te vinden zijn.
Ook zijn voor slechtzienden tastbare reisinformatie en spraakberichten in de Abri’s aanwezig. Bovendien zijn, om energie te besparen, honderd Abri’s voorzien van zonnepanelen en hebben 50 stuks echte begroeiing op het dak.

Cyclocity. Publieke huurfietsen.
Wie wel eens in Parijs of Brussel is geweest heeft ze ongetwijfeld wel eens gezien: de publieke huurfietsen van JCDecaux. Met dit self-service fietsverhuursysteem ontlast JCDecaux het steeds drukker wordende reguliere verkeer en het openbaar vervoer, hoeft niet iedere burger een (of twee) eigen fietsen te hebben en pakt het tegelijkertijd het zwerffietsenprobleem aan. Bovendien is het een handige dienst voor bezoekers en nodigt het inwoners uit meer te bewegen. Dat mensen voor de fiets kiezen en minder vaak de auto of scooter pakken, is goed voor hun gezondheid en tevens voor de parkeerdruk en de luchtkwaliteit.