Menu Schade melden

Ontzorgen. Partner van steden. 

JCDecaux is wereldwijd partner van duizenden steden. Al meer dan vijf decennia ondersteunt het bedrijf stadsbesturen bij de inrichting van de openbare ruimte. JCDecaux doet dit door steden kosteloos diverse soorten stadsmeubilair aan te bieden en de kosten hiervoor te financieren met de exploitatie van beschikbare Buitenreclame-ruimte. Daarbij ontzorgt JCDecaux de partnersteden volledig. Zo neemt het bedrijf het ontwerp, de plaatsing en het beheer en onderhoud van de objecten volledig over.
 
Het stadsmeubilair van JCDecaux biedt talloze functionaliteiten. Centraal bij het ontwerp van alle producten – veelal van de tekentafel van wereldwijd bekende architecten als Sir Norman Foster en Philippe Starck -  staat dat zij bijdragen aan de leefbaarheid en het stadsleven veraangenamen. Innovatie, duurzaamheid en vanzelfsprekend het karakter van een stad worden hierbij nooit uit het oog verloren.
 
Jean-Claude Decaux leverde in 1964 zijn eerste Abri’s aan de Franse stad Lyon. Ruim 50 jaar later is JCDecaux met hetzelfde, onveranderde publiek-private ruilconcept wereldmarktleider en dé expert op het gebied van stadsmeubilair.

Bij bushaltes. Abri's. 

Een Abri is het wachthuisje bij bus- en tramhaltes. JCDecaux ontwikkelde dit product om inwoners en bezoekers van steden een prettig onderkomen te bieden tijdens het wachten op het openbaar vervoer. Een Abri biedt reizigers bescherming tegen wind en regen en inzicht in het reisschema van het openbaar vervoer. De bankjes geven reizigers de mogelijkheid te zitten en de verlichting in de objecten biedt een extra veilig gevoel.

Stadsplattegronden. Mupi's.  

Mupi’s zijn vrijstaande panelen. Deze panelen bieden aan één zijde ruimte voor gemeentelijke boodschappen. Zo voorziet JCDecaux Mupi’s op drukke of toeristische locaties van een stadsplattegrond, waardoor inwoners en bezoekers zich kunnen oriënteren en eenvoudig hun weg kunnen vinden in de stad. Ook is het mogelijk om ruimte te benutten voor het tonen van gemeentelijke boodschappen of uitingen van charitatieve of culturele instellingen. De andere zijde van deze panelen biedt ruimte voor een Buitenreclame-affiche.
 

Efficiënt met ruimte. Uncluttering. 

 Ruimte is een schaars goed. Steden zijn meer en meer genoodzaakt efficiënter om te gaan met de beschikbare openbare ruimte. Om die reden heeft JCDecaux Mupi’s ontwikkeld met een dubbele functie, waardoor andere objecten van straat kunnen worden genomen. Door de functies van andere objecten te integreren in Mupi’s draagt JCDecaux bij aan de zogenoemde ‘uncluttering’ in steden. Denk hierbij aan postbussen, inzamelpunten, afvalbakken en laadpalen.

Voorzieningen. Stadsbanken, afvalbakken & meer. 

 Een aangename publieke leefruimte houdt niet op bij een veilig wachthuisje voor het openbaar vervoer. Goede straatverlichting, afvalbakken, plekken om even te zitten en de beschikbaarheid van sanitaire voorzieningen zijn daarbij ook gewenst. In het stadsmeubilairportfolio van JCDecaux zijn dan ook onder meer lantaarnpalen, stadsbankjes, toiletten, prullenbakken, verwijsborden, kiosken en zuilen met geïntegreerde wc of pinautomaat te vinden. Abri’s staan veelal nabij publieke voorzieningen als winkelcentra, supermarkten en ziekenhuizen en om die reden op drukke kruispunten. Om de veiligheid van reizigers te verhogen en hen naar een veilig oversteekpunt te begeleiden, verzorgt JCDecaux op dergelijke locaties ook hekwerk bij zijn objecten.

Parijs. Abri van de toekomst. 

Hoewel het concept van JCDecaux al meer dan vijftig jaar onveranderd is, staat de maatschappij niet stil. Om te blijven voldoen aan de hedendaagse wensen van gebruikers werkt JCDecaux continu aan de optimalisatie van de functionaliteiten van de Abri.
 
Als resultaat daarvan is in 2015 een innovatieve en eco-vriendelijke lijn straatmeubilair geïnstalleerd in Parijs. Deze nieuwe generatie gestroomlijnde Abri’s biedt reizigers en voorbijgangers een breed scala aan moderne toepassingen en services. Zo hebben de Abri’s onder meer een groter dak, beschikken ze over usb-poorten om mobiele apparaten op te laden en zijn ze voorzien van digitale touchscreens met tijd- en locatiegebonden informatie, diverse apps en plattegronden. Hierop is onder meer te zien waar in de buurt de openbare fietsverhuursystyemen van JCDecaux te vinden zijn.
 
Ook zijn voor slechtzienden tastbare reisinformatie en spraakberichten in de Abri’s aanwezig. Bovendien zijn, om energie te besparen, honderd Abri’s voorzien van zonnepanelen en hebben 50 stuks echte begroeiing op het dak.

Cyclocity. Publieke huurfietsen. 

 Wie wel eens in Parijs of Brussel is geweest heeft ze ongetwijfeld wel eens gezien: de publieke huurfietsen van JCDecaux. Met dit self-service fietsverhuursysteem ontlast JCDecaux het steeds drukker wordende reguliere verkeer en het openbaar vervoer, hoeft niet iedere burger een (of twee) eigen fietsen te hebben en pakt het tegelijkertijd het zwerffietsenprobleem aan. Bovendien is het een handige dienst voor bezoekers en nodigt het inwoners uit meer te bewegen. Dat mensen voor de fiets kiezen en minder vaak de auto of scooter pakken, is goed voor hun gezondheid en tevens voor de parkeerdruk en de luchtkwaliteit.

Het idee van Cyclocity is dat op diverse locaties in een stad stations staan met plaats voor meerdere fietsen. Gebruikers kunnen bij een op zo’n station aanwezige informatiepaal een pas aanschaffen, waarmee het mogelijk is een fiets naar keuze los te koppelen. Vervolgens kan een gebruiker gaan en staan waar hij wil en de fiets later parkeren in een van de andere stations.  Omdat er een uitgebreid netwerk aan stations bestaat, kan de gebruiker zijn fiets altijd ergens kwijt. Bovendien zijn er mobiele apps beschikbaar die aangeven waar in de buurt een fietsstation is en hoeveel fietsen en parkeerplekken er zijn. Voor toeristen is het mogelijk een dagpas aan te schaffen, maar inwoners kiezen doorgaans voor een maand- of een jaarabonnement.

JCDecaux introduceerde het eerste fietssysteem net als indertijd de eerste Abri's, op grote schaal in 2005 in Lyon. Inmiddels zijn de fietsen van JCDecaux te vinden in 70 steden, waaronder Brussel, Dublin, Parijs en Valencia. Bovendien heeft JCDecaux recent in Parijs de eerste elektrische fietsen in gebruik genomen. De fietsen zijn voorzien van een kleine motor en een houder voor een lichtgewicht draagbare batterij. Gebruikers van deze elektrische fietsen kunnen een persoonlijke batterij huren en deze thuis of op het werk opladen. De batterij is draadloos te koppelen aan een smartphone, waardoor gebruikers op hun telefoon kunnen zien wanneer de batterij opgeladen dient te worden en hoeveel kilometer ze hebben afgelegd. Zo maakt JCDecaux de publieke huurfietsen nog aantrekkelijker en stimuleert het bedrijf het gebruik van een milieuvriendelijke wijze van transport.
 

52.000fietsen
570 miljoen+keer verhuurd
700.000geregistreerde gebruikers
80+steden

Waarmee kunnen we u van dienst zijn?