Menu Schade melden

Buitenreclame. Grote groepen mensen.

Wanneer je naar werk, je opleiding of de school van de kinderen rijdt, passeer je waarschijnlijk meerdere bushaltes met in het oog springende affiches. Bij het kruispunt in de binnenstad zie je een grote poster van een autofabrikant en verderop brengt een supermarkt haar aanbiedingen onder de aandacht. Al deze uitingen in de publieke leefruimte zijn vormen van Buitenreclame.

Buitenreclame is een medium dat adverteerders in de publieke leefruimte een podium biedt om binnen korte tijd grote groepen mensen te bereiken. Dit kan met uitingen op uiteenlopende buitenreclametypen. Zo zijn er reclamedragende bushokjes (Abri’s), vrijstaande reclamepanelen (Mupi’s), bestickerde trams en veerponten en digitale reclamepanelen ofwel: het Métropole netwerk.

 

Oorsprong. Oudste massamedium.

Buitenreclame is het oudste massamedium ter wereld. Markthandelaren en kooplieden in onder meer het oude Rome brachten hun waar al roepende aan de man. Het woord reclame vindt dan ook zijn oorsprong in het Latijn. Het werkwoord reclamare heeft betekenissen als luid roepen en weerklinken. Slimme koppen creëerden fraaie muurdecoraties of stenen uithangborden om het publiek te verleiden. Zie daar de eerste vormen van Buitenreclame.

In sommige steden zijn her en der nog ouderwetse fraaie muurschilderingen terug te vinden van bijvoorbeeld oude rijwielhandelaren, wasserijen en drankmerken. Tegenwoordig hoeven bedrijven zich niet meer te wenden tot dergelijke arbeidsintensieve schilderingen. 
 

JCDecaux. Bedenker concept.

JCDecaux is al meer dan zestig jaar toonaangevend op het gebied van Buitenreclame. De oprichter van het bedrijf, Jean-Claude Decaux, is dan ook de bedenker van het concept van de reclamedragende Abri en diverse andere Buitenreclametypen die vandaag de dag in talloze wereldsteden te vinden zijn. Inmiddels is het bedrijf wereldwijd al jaren de onbetwiste marktleider in Buitenreclame en stadsmeubilair. Met een grote variatie aan Buitenreclame-netwerken helpt JCDecaux adverteerders keer op keer hun doelgroep te bereiken.  
 

Waarmee kunnen we je helpen?