Menu Schade melden

Buitenreclame. Grote groepen mensen.

Wanneer u naar uw werk,  uw opleiding of de school van de kinderen rijdt, passeert u naar alle waarschijnlijkheid meerdere bushaltes met in het oog springende affiches. Bij het kruispunt in de binnenstad ziet u achter het stoplicht een grote poster van een autofabrikant opdoemen en verderop langs de route brengt ook een supermarkt haar aanbieding van deze week onder uw aandacht. Al deze uitingen in de publieke leefruimte zijn vormen van Buitenreclame.
 
Buitenreclame is een medium dat adverteerders in de publieke leefruimte een podium biedt om binnen korte tijd grote groepen mensen te bereiken. Dit kan met uitingen op uiteenlopende formaten in diverse Buitenreclametypen. Zo zijn er reclamedragende bushokjes (Abri’s), vrijstaande reclamepanelen (Mupi’s), bestickerde trams en veerponten en digitale reclamepanelen ofwel: het Métropole netwerk.

Oorsprong. Oudste massamedium

Buitenreclame is het oudste massamedium ter wereld en het medium waarmee u, wellicht zonder zich daarvan bewust te zijn, jaar in jaar uit meerdere keren per dag mee in contact komt.
 
Markthandelaren en kooplieden in onder meer het oude Rome brachten hun waar al roepende aan de man. Het woord reclame vindt dan ook zijn oorsprong in het Latijn. Het werkwoord reclamare heeft betekenissen als luid roepen en weerklinken. Slimme koppen creëerden fraaie muurdecoraties om zich te onderscheiden van de concurrent of maakten stenen uithangborden om het publiek te verleiden. Zie daar de eerste vormen van Buitenreclame.

In sommige steden zijn her en der nog ouderwetse fraaie muurschilderingen terug te vinden van bijvoorbeeld oude rijwielhandelaren, wasserijen en drankmerken. Inmiddels hoeven bedrijven zich allang niet meer te wenden tot dergelijke arbeidsintensieve schilderingen. Zo waren er eerst grootse aanplakbiljetten en Billboardposters waarmee bedrijven het publiek aanspraken. Het grote voordeel hiervan was dat bedrijven hun uitingen gemakkelijker en sneller konden vervangen. Tegenwoordig zijn ook de meeste plakbillboards uit het straatbeeld verdwenen en bieden roterende en led-verlichte posters en digitale reclamepanelen een uniek podium om uiteenlopende doelgroepen aan te spreken.

JCDecaux. Bedenker concept.

JCDecaux is al meer dan vijftig jaar toonaangevend op het gebied van Buitenreclame. De oprichter van het bedrijf, Jean-Claude Decaux, is dan ook de bedenker van het concept van de reclamedragende Abri en diverse andere Buitenreclametypen die vandaag de dag in talloze wereldsteden te vinden zijn. Inmiddels is het bedrijf wereldwijd al jaren de onbetwiste marktleider in Buitenreclame en stadsmeubilair.
 
Met een grote variatie aan Buitenreclame-netwerken helpt JCDecaux adverteerders keer op keer hun doelgroep te bereiken. 
 

Waarmee kunnen we u van dienst zijn?