Wie had bij de uitrol van JCDecaux’ Cyclocity in Wenen gedacht dat dit selfservice fietsverhuursysteem 13 jaar later niet alleen een nieuw verplaatsingsmiddel zou zijn, maar zelfs onlosmakelijk verbonden zou zijn met de gangbare manier van leven in vele grote steden?
Vele steden wereldwijd hebben inmiddels hun eigen fietsverhuursysteem. Deze ontwikkeling heeft het aantal mensen dat fietst enorm laten toenemen en heeft geleid tot diverse aanvullende publieke diensten. Daarmee is de wijze waarop mensen zich binnen steden verplaatsen in korte tijd getransformeerd.
570 miljoen fietsritten
Met meer dan 570 miljoen fietsritten sinds 2003 en bijna 72 miljoen in alleen al 2016, is het fietsverhuursysteem van JCDecaux nu een volledig geïntegreerd onderdeel van het stedelijke landschap in 13 landen. De fietsen van Cyclocity zijn 24 uur per dag, 7 dagen per week beschikbaar, met dank aan 600 medewerkers die zich dagelijks inzetten om ongeëvenaarde service te bieden. Van Vilnius in Litouwen tot Toulouse in Frankrijk en van Sevilla in Spanje tot het Russische Kazan blinkt het fietsverhuursysteem uit door de grote beschikbaarheid en zijn gebruiksgemak.
Het systeem is tegenwoordig voor velen een voor de hand liggend vervoersmiddel, dat vaak andere reisopties aanvult of zelfs geheel vervangt. Daarmee brengt Cyclocity mensen in beweging die er nu voor kiezen de auto of scooter laten staan. Het systeem heeft zo een positief effect op de filedruk en de uitstoot van uitlaatgassen in stadscentra.
De fietsen van JCDecaux worden in elke stad goed ontvangen. Ter illustratie: meer dan 12% van de Parijzenaar heeft een jaarabonnement op Vélib, zoals het systeem in Parijs heet. Wereldwijd hebben mensen een opmerkelijke relatie met dit aangename transportmiddel: zo ontvangen medewerkers in het Ierse Dublin bedankbriefjes die gebruikers achterlaten op de fietsen en worden er trouwerijen georganiseerd waarbij de fietsen onderdeel zijn van de grote dag.

52.000 fietsen in 70 steden
Vandaag de dag reizen jaarlijks meer dan 3,9 miljoen gebruikers met een van de 52.000 fietsen die beschikbaar zijn in 70 steden. Die steden beslaan gezamenlijk een oppervlakte van meer dan 10.000 km2. De gemiddelde afstand van een fietsrit is 2,2 kilometer. In Toulouse wonen gemiddeld de meest actieve gebruikers, met bijna 120 ritten per abonnee in een jaar. Veel inwoners reizen nu alleen nog per fiets. Zo zijn er gebruikers in Parijs en Valencia die gemiddeld ruim zeven fietsritten per dag maken.
Het fietssysteem heeft een basis van loyale gebruikers: 90% van de ritten wordt gemaakt door ongeveer 700.000 abonnees wereldwijd. De fietsen slaan echter aan bij een erg divers publiek: voor velen sluit Cyclocity, met de mogelijkheid tot korte ritjes, namelijk perfect aan bij uiteenlopende dagelijkse activiteiten. Zo zijn er ook zo'n 3.2 miljoen gelegenheidsgebruikers, die met de fietsen ofwel werkgerelateerde reizen maken of juist tripjes in hun vrije tijd. Onderscheidend aan het systeem is dat het toegankelijk is voor iedereen; voor zowel inwoners als toeristen en bezoekers, en voor zowel trouwe gebruikers als nieuwkomers.
Toekomst
Het gebruik van de fietsen lijkt de komende tijd alleen nog maar te zullen groeien. Zo is de dienst in de regio Lyon sinds 2010 jaarlijks al met gemiddeld 15% gegroeid.
Met jarenlange internationale ervaring en kennis op zak, blijven de teams van JCDecaux Cyclocity ontwikkelen met een blik op de toekomst. Een van de meest symbolische innovaties in lijn met de focus van JCDecaux op de ontwikkeling van eco-vriendelijke en gebruiksvriendelijke steden is de elektrische huurfiets. Deze fietsen zijn voorzien van een lichtgewicht batterij die ondersteuning biedt bij het optrekken of fietsen op een helling. Deze ontwikkeling maakt het reizen in de stad nog makkelijk en breder toegankelijk. En daarmee aantrekkelijker.
Daarnaast worden ook diverse reisservices ontwikkeld, inclusief routeplanning en gepersonaliseerde diensten via mobiele apparaten en apps. Met dergelijke initiatieven speelt JCDecaux in op de verwachtingen en wensen van gebruikers wereldwijd.
Tot slot is Cyclocity ook een economisch en sociaal succes. Bij elke nieuw systeem dat wordt geïmplementeerd, worden tegelijkertijd vele banen gecreëerd en neemt het aantal verhuren toe.

Vele steden wereldwijd hebben inmiddels hun eigen fietsverhuursysteem. Deze ontwikkeling heeft het aantal mensen dat fietst enorm laten toenemen en heeft geleid tot diverse aanvullende publieke diensten. Daarmee is de wijze waarop mensen zich binnen steden verplaatsen in korte tijd getransformeerd.
570 miljoen fietsritten
Met meer dan 570 miljoen fietsritten sinds 2003 en bijna 72 miljoen in alleen al 2016, is het fietsverhuursysteem van JCDecaux nu een volledig geïntegreerd onderdeel van het stedelijke landschap in 13 landen. De fietsen van Cyclocity zijn 24 uur per dag, 7 dagen per week beschikbaar, met dank aan 600 medewerkers die zich dagelijks inzetten om ongeëvenaarde service te bieden. Van Vilnius in Litouwen tot Toulouse in Frankrijk en van Sevilla in Spanje tot het Russische Kazan blinkt het fietsverhuursysteem uit door de grote beschikbaarheid en zijn gebruiksgemak.
Het systeem is tegenwoordig voor velen een voor de hand liggend vervoersmiddel, dat vaak andere reisopties aanvult of zelfs geheel vervangt. Daarmee brengt Cyclocity mensen in beweging die er nu voor kiezen de auto of scooter laten staan. Het systeem heeft zo een positief effect op de filedruk en de uitstoot van uitlaatgassen in stadscentra.
De fietsen van JCDecaux worden in elke stad goed ontvangen. Ter illustratie: meer dan 12% van de Parijzenaar heeft een jaarabonnement op Vélib, zoals het systeem in Parijs heet. Wereldwijd hebben mensen een opmerkelijke relatie met dit aangename transportmiddel: zo ontvangen medewerkers in het Ierse Dublin bedankbriefjes die gebruikers achterlaten op de fietsen en worden er trouwerijen georganiseerd waarbij de fietsen onderdeel zijn van de grote dag.

52.000 fietsen in 70 steden
Vandaag de dag reizen jaarlijks meer dan 3,9 miljoen gebruikers met een van de 52.000 fietsen die beschikbaar zijn in 70 steden. Die steden beslaan gezamenlijk een oppervlakte van meer dan 10.000 km2. De gemiddelde afstand van een fietsrit is 2,2 kilometer. In Toulouse wonen gemiddeld de meest actieve gebruikers, met bijna 120 ritten per abonnee in een jaar. Veel inwoners reizen nu alleen nog per fiets. Zo zijn er gebruikers in Parijs en Valencia die gemiddeld ruim zeven fietsritten per dag maken.
Het fietssysteem heeft een basis van loyale gebruikers: 90% van de ritten wordt gemaakt door ongeveer 700.000 abonnees wereldwijd. De fietsen slaan echter aan bij een erg divers publiek: voor velen sluit Cyclocity, met de mogelijkheid tot korte ritjes, namelijk perfect aan bij uiteenlopende dagelijkse activiteiten. Zo zijn er ook zo'n 3.2 miljoen gelegenheidsgebruikers, die met de fietsen ofwel werkgerelateerde reizen maken of juist tripjes in hun vrije tijd. Onderscheidend aan het systeem is dat het toegankelijk is voor iedereen; voor zowel inwoners als toeristen en bezoekers, en voor zowel trouwe gebruikers als nieuwkomers.
Toekomst
Het gebruik van de fietsen lijkt de komende tijd alleen nog maar te zullen groeien. Zo is de dienst in de regio Lyon sinds 2010 jaarlijks al met gemiddeld 15% gegroeid.
Met jarenlange internationale ervaring en kennis op zak, blijven de teams van JCDecaux Cyclocity ontwikkelen met een blik op de toekomst. Een van de meest symbolische innovaties in lijn met de focus van JCDecaux op de ontwikkeling van eco-vriendelijke en gebruiksvriendelijke steden is de elektrische huurfiets. Deze fietsen zijn voorzien van een lichtgewicht batterij die ondersteuning biedt bij het optrekken of fietsen op een helling. Deze ontwikkeling maakt het reizen in de stad nog makkelijk en breder toegankelijk. En daarmee aantrekkelijker.
Daarnaast worden ook diverse reisservices ontwikkeld, inclusief routeplanning en gepersonaliseerde diensten via mobiele apparaten en apps. Met dergelijke initiatieven speelt JCDecaux in op de verwachtingen en wensen van gebruikers wereldwijd.
Tot slot is Cyclocity ook een economisch en sociaal succes. Bij elke nieuw systeem dat wordt geïmplementeerd, worden tegelijkertijd vele banen gecreëerd en neemt het aantal verhuren toe.
