Menu Schade melden
Lyon wordt voorzien van intelligent stadsmeubilair met digitale plattegronden, wifi-hotspots en usb-oplaadportals. Het fietsverhuursysteem krijgt e-bikes en veel moderne features.
JCDecaux SA (Euronext Parijs: DEC), wereldwijd marktleider in Buitenreclame en selfservice fietsverhuursystemen, heeft het contract gewonnen voor de implementatie van slim straatmeubilair en een modern selfservice fietsverhuursysteem in de metropoolregio Lyon (1,3 miljoen inwoners). De overeenkomst is tot stand gekomen na een openbare aanbesteding en heeft de duur van 15 jaar.

JCDecaux exploiteert reeds Buitenreclame-objecten in Lyon. Deze stad was in 1964 bovendien de eerste stad die het publiek-private ruilconcept van de reclamedragende Abri omarmde en heeft daarmee een belangrijke plek in de ontstaansgeschiedenis van JCDecaux.

Het nieuwe contract beslaat het ontwerp, de installatie en het beheer en onderhoud van:
 
  • 2530 Abri’s en 640 Mupi’s (waarvan 150 een grootte hebben van 8m² en 490 van 2m²)
  • 5000 selfservice huurfietsen en 428 Vélo’v- stations
 
Het slimme straatmeubilair is ontwikkeld om zogenoemde soft mobility te faciliteren en aan te sporen, in lijn met het beleid van de Metropoolregio Lyon. Zo zullen 1500 objecten gebruikers toegang bieden tot de applicatie ‘Info Grand Lyon’, waarbij zij op hun smartphone reizigersinformatie kunnen opzoeken, zoals kaarten en routes. Aanvullend zullen enkele honderden displays plattegronden tonen en beschikken 120 panelen van 2m² over informatie en routes voor voetgangers. Het stadsmeubilair van JCDecaux zal meer dan ooit dienen als communicatie-en oriëntatiepunt dat diverse mobiliteitsdiensten en informatie biedt.

JCDecaux zal zijn meubilair renoveren en moderniseren, specifiek voor de installatie van usb-oplaadportals en de uitrol van ten minste 50 wifi-hotspots. In de nieuwe objecten kunnen ook small cells worden geïmplementeerd voor de diensten van telecomproviders. Deze small cells kunnen eventueel ook ingezet worden om het wifi-netwerk uit te breiden.  

Als extra interactieve service installeert JCDecaux ‘e-Village’ touchscreens in 20 Abri’s. Deze schermen bieden een breed scala aan open, op maat gemaakte en context-gerelateerde diensten met betrekking tot stadsnieuws, vrijetijds- en eventtips en praktische omgevingsinformatie.
 


Ook rolt JCDecaux 5000 selfservice verhuurfietsen en 428 parkeerstations uit, gefinancierd met de inkomsten van Buitenreclame. De JCDecaux Groep werkt samen met de architect Marcelo Joulia voor het ontwerp van een nieuwe generatie Vélo’v-fietsen, die exclusief worden geassembleerd in de regio Rhône-Alpes. Deze nieuwe generatie huurfietsen biedt diverse innovaties:
 
  • Fietsen kunnen nog eenvoudiger worden losgekoppeld, zonder de hoofdterminal te gebruiken;
  • Fietsen kunnen ook worden teruggebracht als het station vol is, dankzij een slim slotsysteem;  
  • De terminals zijn zeer gebruiksvriendelijk. Zo zijn er onder meer grote interactieve touchscreens en usb-oplaadportals en het is mogelijk contactloos te betalen;
  • Het systeem gaat gepaard met een gratis app die diverse Vélo’v-functies biedt.
 
Om te voldoen aan de wensen van de metropool en de huidige 68500 abonnees zal in 2020 de helft van de nieuwe fietsen van het nieuwe model e-Vélo’v zijn. Deze hybride fietsen beschikken over een uitneembare batterij. Gebruikers kunnen zelf kiezen wanneer zij elektrische ondersteuning krijgen, bijvoorbeeld bij het optrekken of het fietsen op een hellend vlak.
 

Published in Voor steden, about #Stadsmeubilair, #JCDecaux corporate