Menu Schade melden
Het weerbericht, een evenementenagenda, Amber Alerts, toeristische verwijsinformatie en crowd management. Inwoners en bezoekers van Amsterdam en Rotterdam kunnen dergelijke informatie voortaan gewoon midden op straat tegenkomen.
Buitenreclame-exploitant en stadsmeubilairbedrijf JCDecaux installeert op onder meer het Damrak en in het Museumkwartier in Amsterdam en rond de Koopgoot in Rotterdam in totaal 20 digitale Mupi’s – vrijstaande panelen – waarop naast reclame ook zeer praktische informatie voor voorbijgangers te zien zal zijn. Inwoners en bezoekers van Amsterdam en Rotterdam kunnen zaken als het weerbericht, een evenementenagenda, Amber Alerts, toeristische verwijsinformatie en crowd management daarom voortaan gewoon midden op straat tegenkomen.

De eerste objecten zijn maandagnacht geplaatst voor het Centraal Station en op het Damrak in Amsterdam. De overige Mupi’s plaatst JCDecaux deze week. Mogelijk wordt het netwerk later nog uitgebreid. 
 
Deze digitale schermen kunnen voor steden en hun inwoners en bezoekers van grote dienst zijn. Zo kunnen gemeentes in noodsituaties altijd real time ‘inbreken’ op de zendtijd en bijvoorbeeld een Amber Alert tonen. Verder kun je denken aan belangrijke gemeentelijke mededelingen, rond grote wegwerkzaamheden of calamiteiten. En op dagen als Koningsdag of tijdens huldigingen kunnen de schermen helpen het publiek te spreiden en dienen als crowd management-tool. Dit platform is een andere publieke informatiebron dan gemeentelijke websites of twitter, waar gebruikers zelf actief naartoe moeten gaan. Het stelt de gemeente in staat op een andere manier informatie te zenden en het publiek op straat te voorzien van belangrijke of leuke boodschappen. René Witzel Algemeen Directeur JCDecaux Nederland

"Ik verwacht dat dergelijke publieke berichtgeving wereldwijd gebruikelijk zal worden en binnen enkele jaren niet meer weg te denken is uit het straatbeeld", vervolgt Witzel. "De schermen bieden namelijk praktische informatie en leveren tegelijkertijd een bijdrage aan ieders veiligheid. Met de introductie van dit digitale netwerk hoopt JCDecaux dan ook wederom een bijdrage te leveren aan het vergroten van de leefbaarheid van zowel Amsterdam als Rotterdam. Dat doen we in Amsterdam al bijna 30 jaar, sinds we in 1987 de oude onverlichte en met graffiti en wildplak bekladde bushokjes vervingen voor mooie glazen varianten."
 
Het weerbericht, een evenementenagenda, Amber Alerts, toeristische verwijsinformatie en crowd management. Inwoners en bezoekers van Amsterdam, Rotterdam en Utrecht kunnen dergelijke informatie gewoon midden op straat tegenkomen. JCDecaux beschikt in deze steden over digitale Mupi’s – vrijstaande panelen – waarop naast reclame ook zeer praktische informatie voor voorbijgangers te zien is. Deze digitale schermen kunnen voor steden en hun inwoners en bezoekers van grote dienst zijn. Zo kunnen gemeentes in noodsituaties altijd real time inbreken op de zendtijd en bijvoorbeeld een Amber Alert of crowd-management-informatie tonen.
 
De panelen beschikken over een digitaal 84 inch led-scherm waarop dynamisch beeld te zien zal zijn. De basis van de panelen is Buitenreclame, voor zowel het (inter)nationale als het lokale bedrijfsleven, maar ook de gemeente heeft zendtijd.
 
JCDecaux plaatst in Amsterdam 15 digitale Mupi’s. Zo komen er onder meer 3 op het Damrak, 1 bij het Centraal Station, 1 op het Leidseplein en 3 in het Museumkwartier. In Rotterdam komen de digitale Mupi’s op het Binnenwegplein en op het Beursplein, rond de Koopgoot.
 
Het stadsmeubilairbedrijf heeft veel internationale ervaring met dergelijke schermen. Onder andere in Parijs en Hamburg staan soortgelijke digitale panelen en JCDecaux installeert vanaf januari 1000 schermen voor het London Digital Network.

Als leverancier van stadsmeubilair is JCDecaux al sinds 1987 partner van vele grote steden in Nederland. Zo is het bedrijf onder meer verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van meubilair in Amsterdam, Haarlem, Leiden, Rotterdam en Utrecht. 
 

Published in Voor steden, about #Métropole, #Digitale Buitenreclame, #Publieksinformatie