Menu Schade melden
Op de Stadhuisbrug staat een digitaal publieksinformatiepaneel die naast buitenreclame ook praktische informatie voor inwoners en bezoekers toont. 

Utrechters kunnen voortaan midden op straat belangrijke gemeentelijke mededelingen lezen of zien wat ze ’s avonds of in het weekend kunnen gaan doen. Wethouder Kees Geldof (Openbare ruimte en Binnenstad), Hanneke Bouwsema (Directeur Cultuurpromotie Utrecht) en René Witzel (Algemeen Directeur JCDecaux Nederland) hebben samen het eerste digitale publieksinformatiepaneel van Utrecht in gebruik genomen. Het digitale informatiepaneel staat op de Stadhuisbrug, dient als pilot en is een samenwerking van JCDecaux, Nouvelle Media, gemeente Utrecht en Uitagenda Utrecht. Bij het welslagen van de proef krijgt Utrecht in de toekomst mogelijk een netwerk aan digitale infopanelen.

De zogenoemde Mupi, een vrijstaand reclamepaneel van stadsmeubilairbedrijf en buitenreclame-exploitant JCDecaux, beschikt over een digitaal 84 inch lcd-scherm met praktische informatie voor bewoners en bezoekers van Utrecht. Naast buitenreclame, biedt het scherm volop gelegenheid culturele en andere stadsinformatie te vertonen, zoals uittips van Uitagenda Utrecht, het weerbericht, gemeentelijke informatie en toeristische verwijsinformatie. Bovendien kan de gemeente in noodsituaties real time ‘inbreken’ en bijvoorbeeld een waarschuwing tonen. JCDecaux wil met het scherm een bijdrage leveren aan de leefbaarheid in Utrecht.

Het digitaal publieksinformatiepaneel is een mooi resultaat van samenwerking en coproductie tussen partijen uit het bedrijfsleven, Cultuurpromotie Utrecht en de gemeente. Door samen nieuwe technieken toe te passen realiseren we hier, op deze prominente plek in hartje Utrecht, een innovatieve, digitale en flexibele manier om bewoners en bezoekers van de binnenstad op maat te informeren. Kees Geldof Wethouder Openbare ruimte en Binnenstad, Utrecht


Hanneke Bouwsema, directeur Cultuurpromotie Utrecht: “Wij zijn heel blij met deze nieuwe mogelijkheid bezoekers en bewoners actueel te informeren over wat er in de stad te doen is, en zien grote kansen voor de stad op het moment dat dit medium breed wordt uitgerold. Deze pilot komt op een mooi moment in aanloop naar de nieuwe organisatie Utrecht Marketing waarin vanaf 2017 Cultuurpromotie Utrecht en Toerisme Utrecht samen optrekken om bewoners en bezoekers zo goed mogelijk te informeren over allerhande activiteiten die de stad biedt.’’

JCDecaux heeft in Amsterdam en Rotterdam reeds ervaring met een digitaal Mupi-netwerk. Als leverancier van stadsmeubilair is JCDecaux al sinds 1988 onder meer verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van de honderden Abri’s (ook bij HOV-haltes) in Utrecht. Nouvelle Media verzorgt de digitale presentatie van (cultuur)informatie in Rotterdam en Den Haag.
 

Published in Voor steden, about #Stadsmeubilair, #Leefbaarheid, #Métropole, #Utrecht, #Publieksinformatie