Menu Schade melden
De 100 meter hoge iconische landmarks in Johannesburg zijn door JCDecaux en Vodacom voorzien van een nieuwe look.
 
JCDecaux SA (Euronext Parijs: DEC), wereldwijd marktleider in Buitenreclame, werkt met Vodacom, onderdeel van de Vodafone Groep en marktleidend Afrikaans mobiel communicatiebedrijf, samen aan de nieuwe grafische vormgeving van de iconische Soweto Towers in Johannesburg, Zuid-Afrika. Dit project komt voort uit de Vodacom Soweto Towers-competitie die in maart 2016 gelanceerd is om de torens van een nieuwe look te voorzien.
 
De torens zijn in 1951 gebouwd als onderdeel van het koelsysteem van een energiecentrale. De twee koeltorens zijn met hun 100 meter hoogte prominente landmarks voor Soweto en onlosmakelijk verbonden met de industrialisatie en uitbreiding van de stad Johannesburg. Destijds was het koelsysteem een zeer hoogstaande faciliteit en de grootste in haar soort in zuidelijk Afrika. De torens zijn tegenwoordig kleurrijke herkenningspunten die met opvallende beeltenissen het bruisende leven in Soweto weergeven en trekken bezoekers van over de hele wereld.  
 
JCDecaux won in april 2015 de rechten voor reclame-exploitatie op de torens en is in februari 2016 in samenwerking met Vodacom begonnen met de transformatie van de westelijke toren. Het huidige artwork is het resultaat van een uitgebreide publiekscompetitie, waarbij de winnaars, uit Soweto, Eldorado Park en Pretoria, samenwerkten met wereldwijd bekende kunstenaars, zoals Helen Sibidi, illustrator Karabo Poppy Moletsane en beeldend kunstenaar Bambo Sibiya.

Het project beslaat een oppervlakte van bijna 12.000 vierkante meter en torent 100 meter boven Soweto uit.
 

 
 

Published in Voor adverteerders, about #JCDecaux corporate