Menu Schade melden
Uit onderzoek van Nielsen is gebleken dat ruim de helft van de consument (56%) vertrouwen heeft in Out of Home. Waar 33% van de Nederlanders het afgelopen jaar het vertrouwen in social media heeft verloren, blijft de Buitenreclame na al die jaren nog steeds een sterk medium. 
 
Slechts 19% van de Nederlanders heeft nog vertrouwen in social media, dit laat Posterscope weten in een artikel naar aanleiding van een onderzoek van Nielsen. Het artikel verscheen in het Dentsu Aegis Network 'Connected' magazine. Wanneer de doelgroep echter een online advertentie terugziet in het straatbeeld, neemt het vertrouwen in een merk toe. De Buitenreclame kennen we al jaren, het maakt deel uit van onze steden en het is glashelder dat het hier om reclame gaat. 

Ondanks de kracht van het medium zelf, valt er op verschillende manieren nog meer vertrouwen op te wekken in een campagne op straat. Dit kan gedaan worden door in te spelen op actualiteit, het gesprek van de dag te zijn en relevantie op te zoeken bij het publiek. Posterscope zet een aantal vertrouwenwekkende OOH campagnes onder elkaar met de daarbij horende verschillende effecten. Zo heeft Suitsupply met pikante uitingen op straat bewezen dat OOH de krachtigste vorm van beïnvloeding kan aanwakkeren: mond-tot-mondreclame. DOOH leent zich daarnaast uitstekend voor actuele informatie. Het Parool toont door middel van RSS-feed het meest recente nieuws op de digitale Mupi’s in Amsterdam, maar ook Amber Alerts, toeristische tips en meer service-informatie behoren tot de mogelijkheden. 

Wegens de verlate digitalisering van OOH wordt er al bij de start van DOOH voor gezorgd dat alle uitingen GDPR-compliant zijn. Daarnaast wekt ook het gebruik van anonieme data vertrouwen op. Wanneer er gekeken wordt naar dataverzameling binnen de Buitenreclame, worden er uitsluitend anonieme locatiegegevens verzameld van grote groepen mensen. Data wordt ingezet om bijvoorbeeld de juiste locaties te selecteren. 

Tot slot geeft Posterscope een aantal tips om het consumentenvertrouwen te verhogen met behulp van een Out of Home campagne: wees actueel, wees persoonlijk, betrek het publiek, gebruik humor, wees consistent, bied service en wees verspreid en frequent. JCDecaux heeft zelf ook een visie op de creatie van effectieve reclame op straat. Onder de kop ‘Creatieve richtlijnen’ zijn verschillende tips te vinden, maar ook biedt JCDecaux adviezen op maat aan. 
 
 

Published in Voor adverteerders, about #Onderzoek, #Digitale Buitenreclame