
Voor de Luchtradar Utrecht heeft JCDecaux, stadsmeubilairpartner van Utrecht, in de binnenstad tien vrijstaande reclamepanelen voorzien van een luchtkwaliteitssensor. De meetgegevens van deze sensoren worden vanaf zondag live weergegeven op het platform luchtradarutrecht.nl en het onlangs in gebruik genomen digitale publieksinformatiescherm op de Stadhuisbrug. Zo krijgen inwoners en bezoekers van Utrecht inzicht in de actuele luchtkwaliteit.
Met deze nieuwe realtime techniek zien we op welke momenten op de dag en op welke plekken in de stad de lucht gezonder of minder gezond is. Tot deze Culturele Zondag hadden we alleen maandelijkse gegevens over de luchtkwaliteit. Ik ben dus heel benieuwd welke nieuwe inzichten deze meer gedetailleerde informatie ons gaat geven. Het is sowieso een mooie manier om zichtbaar te maken wat we inademen en het bewustzijn daarop gezamenlijk te vergroten.Lot van Hooijdonk Wethouder Mobiliteit en Duurzaamheid Utrecht
René Witzel, Algemeen Directeur JCDecaux Nederland: “De Luchtradar sluit op twee manieren naadloos aan bij de missie van JCDecaux: het verhogen van leefbaarheid in steden. Enerzijds krijgen Utrechters inzicht in de actuele luchtkwaliteit en anderzijds leveren de meetinstrumenten interessante informatie waarop de gemeente toekomstige beslissingen met een duurzame insteek kan baseren. Ik ben blij dat ons stadsmeubilair op deze manier kan bijdragen aan een aangenamer leefklimaat in de Domstad.”
De lancering vindt op 30 oktober om 12.45 uur plaats in de Winkel van Sinkel in Utrecht. Na afloop van de Culturele Zondag Win-Win blijven de meetinstrumenten gedurende zes maanden actief.