Menu Schade melden
Tijdens de I Amsterdam Museumnacht Hackathon krijgt digitaal talent 12 uur de tijd om een app te maken die helpt stedelijke bezoekers te spreiden. JCDecaux steunt dit initiatief.

Amsterdam Marketing organiseert samen met onder andere Stichting Museumnacht Amsterdam (N8) en gemeente Amsterdam tijdens de Museumnacht op 7 november de
I Amsterdam Museumnacht Hackathon. Het doel van deze 12-uurs Hackathon is innovatieve en technologische oplossingen te bedenken ter bevordering van de spreiding van bezoekers in de stad. App-ontwikkelaars, designers, business developers en start-ups kunnen zich tot 1 november opgeven om hieraan deel te nemen.

Voorafgaand aan de Museumnacht werken de deelnemers in 15 teams om in 12 uur tijd een werkende web-applicatie te realiseren. De applicatie moet erop gericht zijn om spreiding van bezoekers te stimuleren waardoor de balans tussen werken, wonen en recreëren wordt bevorderd. Deze applicatie kan ook relevant zijn voor drukbezochte evenementen, zoals Museumnacht, waar het spreiden van bezoekers een uitdaging is. Het winnende team ontvangt 3.500 euro.

Joris Duindam, Strategic Development Manager JCDecaux Nederland: “Ik ben enorm benieuwd naar de uitkomst en de ideeën achter alle apps. Een van JCDecaux’ doelen is namelijk het verhogen van de leefbaarheid in steden en dat past precies bij het doel van de Hackathon. In een drukker wordende stad kan een mobiele app namelijk een belangrijk gereedschap vormen om real time bezoekersstromen te sturen: een gemakkelijk aan te passen vorm van crowd management dus, die overduidelijk bijdraagt aan de leefbaarheid én veiligheid.”

JCDecaux steunt momenteel ook de iBeacon Mile in Amsterdam, een proeftuin waar ontwikkelaars moderne apps met locatiegebonden berichtgeving kunnen testen op een groot publiek. Voor de iBeacon Mile zijn in objecten van JCDecaux beacons (draadloze zenders) geplaatst.

Naast mobiele apps kunnen ook digitale Buitenreclame-objecten in de toekomst een belangrijke schakel vormen in de publieke berichtgeving, namelijk als zender, via het eigen scherm, en als drager van meetinstrumenten, zoals beacons. Zo krijgt Digital Out of Home, net als ons reguliere stadsmeubilair, een publieke rol en kan het als de situatie er om vraagt onder meer snel ieders veiligheid waarborgen. Joris Duindam Strategic Development Manager JCDecaux Nederland

Deelnemers kunnen zich inschrijven via iamsterdam.com/hackathon.

Published in Voor steden, about #Leefbaarheid