Menu Schade melden
Analyse Outreach: Buitenreclamecampagnes zorgen, zowel tijdens de campagne als in de week en de maand erna, voor meer extra verkoop. 
Het Platform Buitenreclame Exploitanten (PBE) laat onder zijn nieuwe naam Outreach direct van zich horen met een indrukwekkende analyse. Onderzoeksbureau GfK heeft in opdracht van Outreach namelijk de effectiviteit van 98 FMCG-campagnes met én zonder Buitenreclame gemeten. De conclusie: campagnes met Buitenreclame zorgen, zowel tijdens de campagne als in de week en de maand erna, voor meer extra verkoop. 
 
De campagnes zijn in samenwerking met gespecialiseerde mediabureaus Kinetic, Posterscope, Vivaki en Rapport geselecteerd en vervolgens door GfK onder de loep genomen. Doel van het onderzoek was het bepalen van de bijdrage van Buitenreclame aan extra verkoop tijdens de campagne, in de week erna (korte termijn) en in de maand na de campagne (lange termijn). In het onderzoek zijn 4 typen campagnes met elkaar vergeleken. Campagnes waarbij;
 
  • alleen tv is ingezet (Mono tv)
  • alleen buitenreclame is ingezet (Mono Out of Home)
  • tv en buitenreclame zijn ingezet (Mix tv en OOH)
  • tv en print zijn ingezet (Mix tv en print)
De belangrijkste conclusie is dat campagnes waarin gebruik is gemaakt van Buitenreclame effectiever zijn en zorgen voor meer extra verkoop. Zo stijgt de verkoop in een campagne waarbij gebruik is gemaakt van Buitenreclame tijdens de campagne gemiddeld met 1,8%. Een week na de campagne is dat 3,5% en een maand na dato stijgt de verkoop dankzij Buitenreclame gemiddeld 2,7%.
 
De belangrijkste conclusies samengevat:
 
  • Campagnes mét buitenreclame zorgen voor meer extra verkoop dan Mono tv-campagnes of campagnes met een mix van tv en print.
  • Mono OOH-campagnes zijn het meest kostenefficiënt qua opbrengst per geïnvesteerde Euro
  • In de combinatie tv en OOH levert een aandeel van 20% OOH meer op dan eenaandeel van 10%
  • Buitenreclamecampagnes stuwen de verkoopcijfers niet alleen tijdens de campagneperiode zelf, maar hebben ook op de korte en de lange termijn een positief effect op de verkoop.
Voor het bepalen van de verkoopeffecten is gebruikgemaakt van de data van het GfK ConsumerScan Panel, waarin 10.000 huishoudens dagelijks hun boodschappen scannen.
 

Published in Voor adverteerders, about #Onderzoek