Luchtige kleding, vochtige doeken, kannen water, airco op turbo. Iedereen had zo zijn eigen manier om tijdens de on-Hollandse hittegolf van afgelopen week niet oververhit te raken. En omdat voorspeld werd dat het warmterecord uit 1944 van 38,6 graden mogelijk zou sneuvelen, droegen McDonald’s en JCDecaux zaterdag een extra verkoelende optie aan met een actuele en verfrissende Buitenreclame-special.
De twee bouwden een Mupi op het Damrak in Amsterdam, bij halte Dam, namelijk om tot warmtegevoelige dispenser van McFlurry-bekers. Op het moment dat het kwik de 38,7 graden haalde, ging de Mupi automatisch open en konden voorbijgangers een beker uit het object pakken. Deze konden zij vervolgens bij het nabijgelegen McDonald’s-filiaal op het Damrak inwisselen voor een gratis McFlurry naar keuze.
Bart de Vries, Commercieel Directeur JCDecaux Nederland: “Met deze actie laten we overtuigend zien dat adverteerders met Buitenreclame hyperactueel kunnen zijn. Wanneer de situatie erom vraagt, kunnen we snel schakelen en inspringen op de actualiteit. Of dat nu gaat om dagelijks nieuwe posters, zoals bij de Telegraaf-campagne met verse voorpagina’s vorig jaar, de recente bladblazeractie van Gamma op onze digitale Mupi tijdens Rokjesdag of zelfs een Special zoals deze; met Buitenreclame is alles mogelijk. Ook op korte termijn. Het idee voor deze actie ontstond donderdagavond!”
Voorbijgangers die wel oren hadden naar een frisse McFlurry werd overigens geadviseerd rekening te houden met diverse factoren. Zo staat de zon rond het middaguur weliswaar het hoogst, de lucht blijft daarna echter nog wel enige tijd opwarmen. Ook het verwarmende stralingseffect door het materiaal van de Mupi diende niet te worden onderschat.
Deze verkoelende Buitenreclame-special is het resultaat van een samenwerking tussen McDonald’s, TBWA\NEBOKO, OMD en JCDecaux en was alleen op straat te zien op zaterdag 4 juli.