Menu Schade melden
Ruim een miljoen mensen kennen dankzij één week Buitenreclame wat de voorheen onbekende Sheltersuit is en waar het voor staat.
De boodschap ‘Laat daklozen niet doodvriezen’, die de OOH-branche begin 2015 met een gezamenlijke nationale Buitenreclamecampagne onder de aandacht bracht, is in Nederland meer dan aangekomen. Ruim een miljoen mensen kende na zeven dagen de onbekende Sheltersuit (warme waterdichte winterjas en slaapzak in één) en weet nu waar de Sheltersuit Foundation voor staat.
 
De campagne met 3.500 affiches wist meer dan 7 miljoen mensen te bereiken en daarmee meer dan de helft van de volwassenen. Daarnaast leverde de campagne 5.300.000 PR-bereik op met een mediawaarde van ruim 500.000 euro. Bekijk hier de casefilm van deze campagne.
 
Het idee voor de OOH-campagne komt uit de koker van Posterscope en psCity, die samen exploitanten JCDecaux, Exterion Media en Clear Channel op de been wisten te brengen om belangeloos mee te werken en daklozen te steunen.
 
PR-actie plus Abri-campagne groot succes
Er wordt vaak gezegd dat een Abri-campagne in combinatie met een PR-actie over een actueel onderwerp erg goed werkt. De Sheltersuit-campagne onderstreept dit zeer krachtig.  Op 20 januari 2016 werden op het Amsterdamse Rembrandtplein honderden gratis Sheltersuits uitgedeeld aan daklozen. Deze hartverwarmende actie als aftrap van de Abri-campagne kreeg aandacht van talloze landelijke nieuwsmedia.  
 
Daklozen als model
De campagne is gemaakt door Isobar. Er is gekozen voor een schokkend beeld waarin de daklozen die model stonden, schreeuwen om aandacht voor het onzichtbare maar grote daklozenprobleem in Nederland. De ontberingen die zij en hun lotgenoten in de winter doormaken, zijn vertaald naar een confronterende posteruiting die duidelijk maakt dat daklozen erg te lijden hebben onder de vrieskou en soms zelfs overlijden door onderkoeling. Sheltersuit is daar de oplossing voor en biedt daklozen, die niet terecht kunnen bij een opvang, een droge slaapplek.
 
Oprichters
Sheltersuit is een initiatief van modeontwerper Bas Timmer en zijn compagnon Alexander de Groot. De ondernemers maken van restmateriaal winterjassen en slaapzakken in één die de drager beschermt tegen kou, regen en wind. Sheltersuit ziet zichzelf niet als een goed doel, maar als een burgerinitiatief. Het doel is om met behulp van donaties zoveel mogelijk Sheltersuits te produceren en weg te geven. Deze worden uitgedeeld in samenwerking met de daklozenopvang.




 

Published in Voor adverteerders, about #Campagne, #Onderzoek